2017
Přivazování José Arcadia k plotu : kognitivní etnografie situační normativity morální kontroverze v larpové hře Cien Anos
HAMPEJS, TomášZákladní údaje
Originální název
Přivazování José Arcadia k plotu : kognitivní etnografie situační normativity morální kontroverze v larpové hře Cien Anos
Název anglicky
The binding of José Arcadio to the fence : a cognitive ethnography of situational normativity of moral controversy in the LARP game Cien Anos
Autoři
HAMPEJS, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
AntropoWebzin, AntropoWeb o.s. 2017, 1801-8807
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00104099
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
LARP; simulace; hraní rolí; sociální normativita; situační normativita; morální chování; enaktivní poznávání; kognitivní etnografie; Sto roků samoty
Klíčová slova anglicky
LARP; role-playing simulation; social normativity; situational normativity; moral behaviour; enactive cognition; cognitive ethnography; One hundred years of solitude
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2019 13:28, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Studie je etnografickou sondou do konkrétního exotického prostředí normativity fiktivních světů ztělesněných v role-playingové simulaci a teoretickým esejem o konstruktivitě “umělé intersubjektivity” v rolových simulacích obecně. Na základě dat ze zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů realizovaných po hře zpracovává vybrané části dvou instancí současné české larpové hry „Sto roků samoty“ inspirované stejnojmenným románem Gabriela Garcii Marqueze. Jejím cílem je na příkladu vybraného jednání účastníků hry otevřít některé aspekty obecného problému normativního jednání z hlediska jeho situačních podmínek rozprostřených v mikro-sociálních vztazích jednajících osob a prostředí. Text se teoreticky inspiruje současnými kognitivními přístupy ke kultuře jako je kognitivní etnografie, ekologická psychologie a přístupy pracujícími se zjednanou intersubjektivitou - situační normativita je v textu pojímána jako vlastnost konkrétního ztělesněného a zjednaného sociálního prostředí. Jádrem studie je analýza vybrané morální kontroverze - sociální instituce z pohledu jejích účastníků a její konstruktivity. Osou pohledu je střet osobních normativních postojů účastníků ("reálných identit") s normativním řádem fikčního světa hry (rolí) reprezentující odlišnou kulturně-historickou či úplně fiktivní skutečnost. Na základě rozboru zdrojů jednání účastníků hry studie vytváří obecný analytický model situačně normativního postoje larpové hry a snaží se na příkladech situačně zjednávané normativity ukazovat sociálně ontologickou souhru faktorů mezi účastníky a prostředím. Dílčím cílem textu je argumentace relevantnosti "umělé intersubjektivity" pro interdisciplinární výzkum mikro-sociálních vlastností jednání mezi kognitivní vědou a kulturní antropologií. V tomto médiu zjednané umělé sociality je možné unikátně studovat jednotlivé kauzální vrstvy a podmínky jednání díky kombinaci otevřené a manipulovatelné konstruktivity s realistickým situačním chování i jednání účastníků.
Anglicky
The paper is an ethnographical probe into the chosen exotic environment of normativity in the fictive world enacted and embodied in a LARP game (role-playing simulation) and a theoretical essay about the artificial inter-subjectivity in role-playing simulation in general. Based on field research from participant observation and semi-structured interviews, the study analyses chosen parts of the recent Czech LARP game Cien Anos de Soledad (One Hundred Years of Solitude) inspired by the book by García Márquez. The aim is to explore some aspects of the general problem of the situational normativity of moral behavior using the example of the game´s participant behavior. The focus is on situational micro-social relations between the acting individuals and the environment. The research is inspired by cognitive approaches to culture, like cognitive ethnography, ecological psychology and approaches working with enactive intersubjectivity – situational normativity is understood as a property of a concrete instance of the embodied and enacted social environment. The core of the study is an analysis of a chosen moral controversy from the game in terms of its participants as well as the situational construction. The analytical axis is the conflict or synergy of personal normative attitudes of participants ("real people") with the fictional normative order of the sharedworld("roles"). Through analysis of the sources of LARP behavior, the study explores the situational normative attitudes of participants and shows the interplay of factors on three levels of the situation (the reality of persons, players, and roles).