ČESÁLKOVÁ, Lucie. Silence under the Linden Tree : Rural Cinema-Going in Czechoslovakia in the 1950s and 1960s. In Treveri Gennari, Daniela; Hipkins, Danielle; O'Rawe, Catherine. Rural Cinema Exhibition and Audiences in a Global Context. London: Palgrave Macmillan, 2018, s. 261-279. Global Cinema. ISBN 978-3-319-66343-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-66344-9_15.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Silence under the Linden Tree : Rural Cinema-Going in Czechoslovakia in the 1950s and 1960s
Autoři ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání London, Rural Cinema Exhibition and Audiences in a Global Context, od s. 261-279, 19 s. Global Cinema, 2018.
Nakladatel Palgrave Macmillan
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00104233
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-319-66343-2
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-66344-9_15
UT WoS 000649541500015
Klíčová slova anglicky rural cinemagoing; film exhibition; film audiences; Czechoslovakia
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Natálie Hílek, učo 414715. Změněno: 18. 5. 2022 10:44.
Anotace
This study examines how the consumption of media was transformed (primarily cinema-going and television watching) in rural Czechoslovakia in the 1950s and 1960s. Period reports of the audience and public thought, interviews with contemporaries and analyses of period programmes indicate that the processes of collectivization of agriculture, industrialization of the countryside, and modernization of villages were from numerous perspectives contradictory tendencies that nonetheless influenced the consumption of media and culture in a complementary manner. The reasons for resistance toward the cinema, reflected in gradually decreasing attendance even though the audience continually perceived film as one of the most popular occupations of their free time, are here explained in the wider context of social, demographic, and geographic changes of post-war rural Czechoslovakia and in association with rapid and massive acceptance of television by the rural population.
Návaznosti
MUNI/A/0886/2017, interní kód MUNázev: Kulturní série v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní série v dějinách kinematografie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 7. 2024 00:26