NOVOTNÁ, Markéta and Iveta ŠULCOVÁ. Úroveň interakcí mezi aktéry v destinaci: geografická blízkost jako hnací síla? (The level of interactions among destination stakeholders: geographical proximity as a driving force?). In 8. medzinárodné geografické kolokvium. 2018. ISBN 978-80-8152-646-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úroveň interakcí mezi aktéry v destinaci: geografická blízkost jako hnací síla?
Name in Czech Úroveň interakcí mezi aktéry v destinaci: geografická blízkost jako hnací síla?
Name (in English) The level of interactions among destination stakeholders: geographical proximity as a driving force?
Authors NOVOTNÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Iveta ŠULCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 8. medzinárodné geografické kolokvium, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50701 Cultural and economic geography
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/18:00104240
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-8152-646-6
Keywords (in Czech) destinace; geografická blízkost; síťová analýza; Jeseníky
Keywords in English destination; geographical proximity; network analysis; the Jeseniky Mountain
Changed by Changed by: Ing. Markéta Novotná, Ph.D., učo 349165. Changed: 27/10/2018 12:55.
Abstract
Destinace cestovního ruchu bývá definována jako geografický prostor, který si návštěvník vybírá jako svůj cíl cesty. Kromě pojetí destinace jako určitého prostoru existují k vymezení destinace ještě další přístupy, kdy je destinace považována za komplexní produkt, složitý socioekonomický systém nebo síť složenou z aktérů, mezi kterými existují formální i neformální vazby. Současné výzkumy tak často vycházejí z pojetí destinace coby komplexního systému, v němž dochází ke vzájemným interakcím mezi aktéry cestovního ruchu. Z toho důvodu má hodnocení interakcí zejména socioekonomický charakter. Problematika vzhledem k některým externím vlivům, ovlivňujícím chování aktérů, však vyžaduje i prostorovou perspektivou. Z analýzy kooperativních vazeb a interakcí vznikajících mezi aktéry cestovního ruchu v turisticky exponované oblasti Jeseníky vyplývá, že se zde uplatňuje předpoklad, podle kterého se u aktérů, kteří jsou si geograficky bližší, objevuje intenzivnější propojení. Při modelování sítě aktérů s využitím silového algoritmu ForceAltlas 2, kdy jsou k sobě přitahováni ti aktéři, mezi nimiž existují interakce, byla prokázána větší propojenost aktérů pocházejících ze stejných okresů v rámci destinace. Taktéž lze zpozorovat, že v oblastech, v nichž je větší předpoklad pro rozvoj cestovního ruchu, jsou interakce mezi aktéry častější.
Abstract (in English)
The tourist destination is usually defined as the geographical area chosen by a visitor. In addition to this concept, there are other approaches to defining a destination, e.g., a destination is considered to be a complex product, a complex socio-economic system or a network composed of stakeholders with formal and informal relations. Contemporary research is often based on the concept of a destination as a complex system in which interactions between the tourism stakeholders take place. For this reason, the evaluation of interactions is of particular socio-economic nature. However, the problem with some external determinants affecting the behaviour of the stakeholders also requires a spatial perspective. From the analysis of the interaction in the tourist-exposed area of Jeseníky Mountains arises that there are more intensive links among stakeholders who are geographically closer. When modeling a network of stakeholders using the force algorithm ForceAltlas 2, better connectivity is demonstrated between stakeholders coming from the same area within the destination. It can also be observed that interactions between stakeholders are more frequent in attractive localities for tourism development.
Links
MUNI/A/1101/2017, interní kód MUName: Destinační management z pohledu teorie řízení (Acronym: DeMaPoTR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:21