J 2018

Učitelská self-efficacy při práci s dětmi-cizinci v širších souvislostech

ZÁLESKÁ, Klára a Alicja Ewa LEIX

Základní údaje

Originální název

Učitelská self-efficacy při práci s dětmi-cizinci v širších souvislostech

Název anglicky

Teachers’ self-efficacy in immigrant children education in a broader context

Autoři

ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí) a Alicja Ewa LEIX (616 Polsko)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, 2018, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104247

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učitelská self-efficacy; vzdělávání dětí-cizinců; asistent pedagoga; žák-patron; přípravné třídy

Klíčová slova anglicky

teachers’ self-efficacy; immigrant children education; teacher assistant; prepara-tory language classes

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2019 09:51, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Předkládaná studie se zabývá tématem self-efficacy učitelů českých zá-kladních škol v práci s dětmi-cizinci a faktory, které ji ovlivňují. Odpověď na výzkum-nou otázku, jaká je self-efficacy učitelů v této oblasti, jsme získávaly pomocí analýzy polostrukturovaných rozhovorů s učiteli s různě velkou zkušeností s výukou dětí-cizinců. Výpovědi učitelů jsme analyzovaly mj. s přihlédnutím k základním bodům charakterizujícím chování učitele s vysokým self-efficacy, které jsme sestavily na základě rešerše odborné literatury. Šetření ukázalo řadu faktorů, které hrají roli v tom, jak učitel vnímá svou schopnost práce s dětmi-cizinci, mj. to, že důležitou roli hraje míra zkušeností učitelů s výukou cizinců. Self-efficacy učitelů negativně ovlivňují je-jich obavy, a to především obavy z práce s dětmi s nulovou znalostí českého jazyka a s dětmi pocházejícími ze vzdálených kultur. Dotazovaní sami poukazují na možné způsoby, jak zvýšit svou self-efficacy v diskutovaných oblastech. Mezi návrhy jsou např. přípravné třídy pro děti-cizince bez znalosti češtiny či posílení vzdělávání učitelů v několika konkrétních oblastech týkajících se praktických aspektů práce v kulturně nehomogenní třídě.

Anglicky

The presented article deals with the topic of self-efficacy of the Czech ele-mentary school teachers in the immigrant children education. The research questi-on asks: What are the characteristics of teachers’ perception of their self-efficacy in immigrant children education? To gain the answer, we have analysed semi-structured interviews with the teachers that have various experience with immigrant children education. During the analysis, we have taken into account the basic characteristics of behaviour of teachers’ with high perception of self-efficacy that we have built on the literature reviews. Our survey has shown a number of perceived factors that play a key role in teachers’ ability to educate immigrant children. One example is the im-portant role of the level of teachers’ experience with immigrant children education. Teachers‘ concerns about working with immigrant children that have no knowledge of the Czech language and that come from non-traditional cultures, negatively effects their perception of self-efficacy. The respondents highlight possible ways to increase their self-efficacy in the discussed area. The suggestions are for example: to establish preparatory language classes for immigrant children with no knowledge of the Czech language or to strengthen teacher education in the specific areas concerning practical aspects of work in the culturally heterogeneous classes.

Návaznosti

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Název: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masarykova univerzita, Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty