a 2018

Bezpečnost jako bariéra terénní výuky zeměpisu na základní škole

SVOBODOVÁ, Hana, Eduard HOFMANN, Radek DURNA, Darina MÍSAŘOVÁ, Tereza ČEŠKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Bezpečnost jako bariéra terénní výuky zeměpisu na základní škole

Název anglicky

Safety as a barrier to geography outdoor education at elementary school

Autoři

SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, domácí), Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí), Radek DURNA (203 Česká republika, domácí), Darina MÍSAŘOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tereza ČEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

8. medzinárodné geografické kolokvium, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00104265

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-8152-646-6

Klíčová slova česky

terénní výuka; zdravotní podmínky; bezpečnostní podmínky; základní škola

Klíčová slova anglicky

outdoor education; health conditions; safety conditions; elementary school
Změněno: 25. 3. 2019 10:38, RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Terénní výuka je výuková forma, která je už dlouhá léta považována za velmi silnou výukovou strategii pro chápání dnešního světa (Oost, De Vries, & Van der Schee, 2011). Je specifická pro řadu přírodovědných i společenskovědních disciplín, ve větší míře pak pro geografické či biologické vzdělávání. Při uskutečňování výuky v terénu však na sebe bere učitel velkou zodpovědnost, jelikož bezpečnostní rizika této formy vyučování jsou mnohem větší než při klasickém vyučování v prostředí třídy. Kromě řady specifických právních předpisů je dále dle Hofmanna a kol. (2009) nezbytné dodržovat přísná bezpečnostní kritéria stanovená ve vnitřních předpisech školy. Těmito vnitřními předpisy mohou být nejrůznější směrnice nebo pokyny ředitele školy k realizaci výuky v terénu nebo ve škole v přírodě. Je to jeden z důvodů, proč se učitelé mnohdy brání provádět vyučování mimo školu. Terénní výuka je však požadavek na vzdělání uvedený v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a neodmyslitelnou součástí výuky přírodovědných předmětů, proto je třeba, aby byla do výuky na školách přes uvedená rizika zaváděna. Cílem příspěvku je představit bariéry realizace terénní výuky z pohledu učitelů zeměpisu základních škol. Výzkumný vzorek šetření činil 19 učitelů základních škol, se kterými byl v rámci projektu GAČR 16-00695S Terénní výuka jako silná výuková strategie řešeného v letech 2016–2018 veden semistrukturovaný rozhovor na širší téma realizace terénní výuky. Oblast bezpečnosti byla identifikována jako jedna z největších bariér realizace terénní výuky. Zároveň jsou představeny výsledky testu se studenty učitelství zeměpisu pro základní školy, u nichž bylo pomocí pre-testu a post-testu zjišťováno, jaké mají povědomí o zdravotních a bezpečnostních podmínkách realizace terénní výuky. Výsledky rozhovorů s učiteli a testování žáků jsou dílčími kroky k vytvoření uceleného systému terénní výuky pro základní školy, a to jak z hlediska formálního, tak procesuálního.

Anglicky

The aim of the paper is to introduce barriers to the implementation of outdoor education from the perspective of elementary school geography teachers.

Návaznosti

MUNI/A/1190/2017, interní kód MU
Název: Uplatňování mezipředmětové spolupráce v terénní výuce (Akronym: UTer)
Investor: Masarykova univerzita, Uplatňování mezipředmětové spolupráce v terénní výuce, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty