JUŘENÍKOVÁ, Petra, Miroslava KYASOVÁ, Tomáš NOVOTNÝ a Markéta ZAPLETALOVÁ. EVALUATION OF EDUCATIONAL MATERIALS FOR PATIENTS WITH VASCULAR PROSTHESIS. In 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Art SGEM 2018. 5. vyd. Sofia: STEF92 Technology Ltd., 2018, s. 211-216, 1042 s. ISBN 978-619-7408-55-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5593/sgemsocial2018/3.3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název EVALUATION OF EDUCATIONAL MATERIALS FOR PATIENTS WITH VASCULAR PROSTHESIS
Autoři JUŘENÍKOVÁ, Petra (203 Česká republika, garant, domácí), Miroslava KYASOVÁ (203 Česká republika), Tomáš NOVOTNÝ (203 Česká republika) a Markéta ZAPLETALOVÁ (203 Česká republika).
Vydání 5. vyd. Sofia, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Art SGEM 2018, od s. 211-216, 1042 s. 2018.
Nakladatel STEF92 Technology Ltd.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 30301 Social biomedical sciences
Stát vydavatele Bulharsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14110/18:00106942
Organizační jednotka Lékařská fakulta
ISBN 978-619-7408-55-3
ISSN 2367-5659
Doi http://dx.doi.org/10.5593/sgemsocial2018/3.3
Klíčová slova česky edukační materiál; hodnocení; pacient; cevní protéza
Klíčová slova anglicky education materials; evaluation; patients; vascular prosthesis
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Soňa Böhmová, učo 232884. Změněno: 15. 2. 2019 11:30.
Anotace
The goal of the study was to find out whether the educational materials for patients who have undergone the implantation of a vascular prosthesis in lower extremities or abdominal aorta are of high quality, understandable and usable for patients. The evaluation included educational materials in written form – two brochures for patients prior to the surgery, one brochure for patients after the surgery and an information map. The PEMAT (Patient Education Materials Assessment Tool) was chosen for the evaluation of materials in printed form. The tool was double translated to ensure the correctness of the translation.The materials were assessed by 35 medical and nursing experts in vascular surgery who participate in patient education. The materials were assessed as good, understandable and usable for education. The educational map, which serves patients during all their hospitalization and provides them with information about the course of their hospitalization, was evaluated as the best item. Good printed materials should be a part of all patient educations. Materials the patients are provided with should be understandable and patients should be able to use the information included in educational materials during their treatment. Before being used in practice, educational materials should be assessed by a tool evaluating their quality.
Návaznosti
NV15-33437A, projekt VaVNázev: Vliv edukace na vybrané psychosomatické faktory u pacientů indikovaných k implantaci cévní protézy
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 13:57