J 2018

Vybrané přístupy k učení se od druhých v online prostředí

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Vybrané přístupy k učení se od druhých v online prostředí

Název anglicky

Selected approaches to learning from others in the online environment

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1804-2406

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104327

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

sociabilita; on-line kurzy; konektivismus; ponořující učení; MOOC; PLE; analýza učení

Klíčová slova anglicky

sociability; online courses; connectivism; immersive learning; MOOC; PLE; learning analytics

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2019 20:27, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

Účel – Cílem článku je ukázat problematiku sociability jako jednoho ze stěžejních konceptů v teoriích, které se vztahují k vzdělávání v online prostředí. Učení se v kyberprostoru je tématem, které je výzkumně systematicky zkoumáno, ale přehledová studie k jeho vztahu k sociabilitě a sociálním interakcím vůbec do jisté míry chybí. Design/metodologie/přístup – Článek na počátku vymezuje téma online vzdělávání a dále se snaží sledovat klíčové koncepty a teorie, které s ním pracují, jako je konektivismus, kybergogika, imerzivní učení atp. Dále se zaměřuje na otázku, jakým způsobem je možné sociální interakce v online prostředí měřit a analyzovat. Výsledky – V rámci článku se ukazuje, že téma sociability je v online učení vnímané jako cosi esenciálního, jakkoli očima klasické pedagogiky by se mohlo zdát, že online prostředí vede k oslabování sociálních vazeb a interakcí, z hlediska teorií lze říci, že přechod z fyzického do digitálního prostředí má spíše charakter transformace, vedoucí k jiným možnostem komunikace a spolupráce. Originalita/hodnota – V závěru článku se pokoušíme stručně poukázat na fenomén social learning analytics, což je přístup k analýze učení spojený se studiem toho, jak studenti pracují v učebním prostředí směrem k modernějším nástrojům datové analytiky, analýzy sociálních sítí nebo webové analytiky, protože virtuální učební prostředí dnes není ohraničeno primárně vzdělávacím nástrojem, ale má platformní, decentralizovaný a distribuovaný charakter.

Anglicky

Purpose – The aim of the paper is to show the issue of sociability as one of the most difficult concoctions in theories that relate to online learning. Learning in cyberspace is a topic that is systematically explored in research, but a survey about its relation to sociability and social interactions is somewhat lacking. Design/methodology/approach – The paper initially defines the topic of online education and also tries to follow the key concepts and theories that work with it, such as connectivism, cybergetics, immersive learning, etc. It also focuses on how social interactions in the online environment can be measured and analyzed. Results – As part of the article, we demonstrate that the topic of sociability is perceived as something essential in online learning, although the eyes of classical pedagogues might seem to lead to a weakening of social relationships and interactions, from a theoretical point of view the transition from physical to digital it is rather the character of transformation, leading to other possibilities of communication and cooperation. Originality/value – At the end of the paper, we are attempting to briefly point out the phenomenon of social learning analytics, which is an approach to learning analysis associated with studying how students work in a learning environment towards more advanced data analytics tools, social network analytics, or web analytics, as the virtual learning environment is not delimited primarily by the educational tool, but has a decentralized distributed platform character.