D 2018

Basic motor competencies

GERLACH, Erin, Christian HERRMANN, Aspasia DANIA, Christopher HEIM, Bo-Ris JIDOVTSEFF et. al.

Základní údaje

Originální název

Basic motor competencies

Autoři

GERLACH, Erin (garant), Christian HERRMANN, Aspasia DANIA, Christopher HEIM, Bo-Ris JIDOVTSEFF, Ana QUITÉRIO, Jaroslav VRBAS (203 Česká republika, domácí), Irene KOSSYVA, Manolis ADAMAKIS, Katerina ZOUNHIA, Harald SEELIG, Fabienne ENNIGKEIT, Vérane VANDELOISE, Liliane MORGADO, Manhattan MORNARD, Marc CLOES, João COSTA, João MARTINS, Macros ONOFRE, David FERNANDES, André PICADO, João MOTA, Petr VLČEK (203 Česká republika, domácí) a Claude SCHEUER

Vydání

Berlin, Changes in Childhood and adolescence: Current Challenges for Physical Education. Keynotes, Invited Symposia and Selected Contribution of the 12th FIEP European Congress, od s. 81-90, 10 s. 2018

Nakladatel

Logos Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00104360

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-8325-4697-7

Klíčová slova česky

Mobak; ISCED 1; kompetence, dovednosti, diagnostika

Klíčová slova anglicky

BAMOC; ISCED 1; competence; skill; diagnostic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2019 13:31, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Anotace

V originále

Motor competence (MC) development is an essential aim of physical education (PE) (Herrmann, 2015), and is recognized as the ABC of physical activity and sport (Stodden et al., 2008). For example, children with limited development in MC (e.g. running, catching objects) are likely to have more difficulties in complex motor skills (e.g. running with obstacles and opponents, use objects to manipulate other objects). Quality PE is argued as a critical determinant of MC development for it provides an inclusive, qualified and significant opportunity for all children. As such, valid and adequate assessment strategies to detect MC development should be a concern of PE teachers. On the basis of the question “which competencies a child should exhibit at a certain age to be able to participate in PE as well as in sport and exercise culture?”, the MOBAK test battery was developed to assess MC in primary PE (Herrman et al., 2015).

Návaznosti

MUNI/A/0877/2017, interní kód MU
Název: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk (Akronym: VOČaZ 2018)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty