ČINČERA, Jan, Jelle BOEVE-DE PAUW, Daphne GOLDMAN a Petra ŠIMONOVÁ. Emancipatory or instrumental? Students' and teachers' perceptions of the implementation of the EcoSchool program. Environmental Education Research. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, roč. 25, č. 7, s. 1083-1104. ISSN 1350-4622. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/13504622.2018.1506911.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Emancipatory or instrumental? Students' and teachers' perceptions of the implementation of the EcoSchool program
Autoři ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Jelle BOEVE-DE PAUW (56 Belgie), Daphne GOLDMAN (376 Izrael) a Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Environmental Education Research, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, 1350-4622.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek
Impakt faktor Impact factor: 2.266
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00108919
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13504622.2018.1506911
UT WoS 000489100200006
Klíčová slova anglicky EcoSchool; emancipatory pedagogy; instrumental pedagogy; empowerment; satisfaction; environmental education
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 24. 10. 2019 12:48.
Anotace
We present findings of a mixed method evaluation study of the EcoSchool program in the Czech Republic. The innovativeness of this study is its specific focus on implementation strategies rather than learning outcomes. Using data from 148 students and 65 teachers from 54 different schools involved in the program, we investigated perceptions about the nature of the implementation and the impact of the approach on students’ and teachers’ feelings of ownership of success, loss of meaning of the program, or satisfaction with their participation in the EcoSchool program. The findings support the relevance of the emancipatory approach: students’ perceived participation predicts both their satisfaction with the program and perceived ownership of the success of their EcoTeams. Unexpectedly, the study also found that another factor predicting the program’s effectiveness is the level of students’ control over nonparticipating students.
Návaznosti
MUNI/A/1158/2018, interní kód MUNázev: Současné environmentální výzvy II - Cesty k udržitelnější a spravedlivější společnosti
Investor: Masarykova univerzita, Současné environmentální výzvy II - Cesty k udržitelnější a spravedlivější společnosti, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 16:39