NEMČOK, Miroslav, Peter SPÁČ a Petr VODA. The role of partisan cues on voters’ mobilization in a referendum. Contemporary politics. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, roč. 25, č. 1, s. 11-28. ISSN 1356-9775. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/13569775.2018.1543753.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The role of partisan cues on voters’ mobilization in a referendum
Autoři NEMČOK, Miroslav (703 Slovensko, domácí), Peter SPÁČ (703 Slovensko, domácí) a Petr VODA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Contemporary politics, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, 1356-9775.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50601 Political science
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.421
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00108921
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13569775.2018.1543753
UT WoS 000455478900002
Klíčová slova anglicky referendum; mobilization; party cues; clarity; Slovakia
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 31. 1. 2019 15:08.
Anotace
Even though partisan cues are widely recognized as a primary force shaping voter behaviour in a referendum, their effect on a decision whether to attend or abstain from voting has not yet been carefully studied. Our analysis of the pre-referendum survey data gathered before the 2015 citizen-initiated referendum in Slovakia leads to two important conclusions: First, parties’ recommendations whether to attend or abstain from voting influence voters’ behaviour in a similar fashion as their suggestions for which side to vote for. Moreover, in certain institutional settings, the partisan cues related to mobilization have an even stronger impact on voters than endorsements for who or what to vote for. Second, the provided party recommendations must be unambiguous and clear. Lower clarity cues are reflected in voters’ behaviour to a lesser extent.
Návaznosti
MUNI/A/0850/2017, interní kód MUNázev: Aktuální problémy politologického výzkumu IV.
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální problémy politologického výzkumu IV., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 01:42