B 2018

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Název česky

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Název anglicky

Do they want to stay or leave?

Vydání

1. dotisk 1. vyd. Brno, 322 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, č. 45, 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-8889-4

Klíčová slova česky

začínající učitel; dropout; základní školy; profesní socializace; objektivní determinanty socializace

Klíčová slova anglicky

novice teacher; dropout; primary and lower secondary schools; professional socialisation; objective determinants of socialization

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 11. 2018 15:22, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá I tzv. drop- out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom začínající učitelé. Kniha přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivních determinant, které byly identifikovány na rovině interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů,  širší kulturní, společenský a politický kontext). Autoři formulovali řadu doporučení pro vzdělávací politiku, vzdělavatele učitelů i pro vedení škol.

Anglicky

One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The book discusses the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the processes of socialization of novice teachers and their objective determinants. The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). The authors formulated recommendations for educational policy, teacher educators and school leaders.

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů