2018
Vzdělávání dětí cizinců perspektivou rovných vzdělávacích příležitostí
ZÁLESKÁ, KláraZákladní údaje
Originální název
Vzdělávání dětí cizinců perspektivou rovných vzdělávacích příležitostí
Název anglicky
Education of immigrant children from the perspective of equal educational opportunities
Autoři
ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00104559
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
rovné vzdělávací příležitosti; vzdělávání dětí cizinců; podpůrná opatření pro děti cizince
Klíčová slova anglicky
equal educational opportunities; immigrant children education; educational support measures for immigrant children
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2019 08:49, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Předkládaný text je průběžným výsledkem širšího výzkumu realizovaného pro účely disertační práce, který se zabývá tématem podpory adaptace dětí cizinců v základních školách v českém a norském kontextu. Poskytování rovných vzdělávacích příležitostí dětem cizincům se vynořilo jako jedno z klíčových témat prvotních analýz. Cílem kvalitativně orientované studie je proto porozumět současnému stavu vzdělávání dětí cizinců v základních školách, a to perspektivou rovných vzdělávacích příležitostí. Studie si klade následující výzkumné otázky: Jak učitelé vnímají rovné příležitosti pro děti cizince a jakým z působem se pro ně snaží ve školách vytvářet rovné podmínky? Jako hlavní z jištění se ukázalo, že učitelé považují koncept rovných vzdělávacích příležitostí pro děti cizince za utopii kvůli nedostatečné podpoře škol ze strany ministerstva. Tu učitelé považují za důvod, proč jsou do značné míry omezeni ve vytváření specifických podmínek pro děti cizince. S málem, které mají k dispozici, se snaží spíše zmírnit nerovnosti dětí cizinců, než docílit jejich rovnosti.
Anglicky
This study uses partial results from broader research done for the aim of a dissertation which examined the topic of adaptation support for immigrant children in elementary schools in the Czech and Norwegian contexts. The importance of providing equal educational opportunities to immigrant children has emerged as one of the key topics of the initial analyses. The aim of this qualitatively oriented study is therefore to understand the current state of the education of immigrant children in elementary schools from the perspective of equal educational opportunities in the Czech context. The study concentrates on the following research questions: How do Czech teachers perceive equal opportunities for immigrant children and how do they try to provide them in the context of their schools? The main finding of the study is that teachers have found the concept of equal educational opportunities for immigrant children to be utopian due to insufficient school support offered by the ministry. The teachers consider this as the reason they are largely restricted in creating specific conditions for immigrant children. Due to the ministry’s low support for schools, teachers tend to mitigate the inequalities for immigrant children rather than strive for their equality in the educational process.
Návaznosti
MUNI/A/1028/2017, interní kód MU |
|