2018
Cena děkana
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.Základní údaje
Originální název
Cena děkana
Název česky
Cena děkana
Název anglicky
Dean's Award
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ, Klára ULIČNÁ a Stanislav JEŽEK
Vydání
2018
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Ocenění vědecké a umělecké činnosti
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
začínající učitel; dropout; základní školy; profesní socializace; objektivní determinanty socializace
Klíčová slova anglicky
novice teacher; dropout; primary and lower secondary schools; professional socialisation; objective determinants of socialization
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2022 16:56, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá I tzv. drop- out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom začínající učitelé. Kniha přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivních determinant, které byly identifikovány na rovině interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů, širší kulturní, společenský a politický kontext). Autoři formulovali řadu doporučení pro vzdělávací politiku, vzdělavatele učitelů i pro vedení škol.
Anglicky
One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The book discusses the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the processes of socialization of novice teachers and their objective determinants. The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). The authors formulated recommendations for educational policy, teacher educators and school leaders.
Návaznosti
GA15-12956S, projekt VaV |
|