J 2018

Konstrukce identity v kultuře a proti ní : Autobiografie Janet Frameové

FONIOKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Konstrukce identity v kultuře a proti ní : Autobiografie Janet Frameové

Název anglicky

Identity construction within one’s culture and against it : Janet Frame’s autobiography

Autoři

FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bohemica litteraria, Masarykova univerzita, 2018, 1213-2144

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60205 Literary theory

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104606

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

autobiografie; identita; narativ; sebepojetí; Janet Frameová

Klíčová slova anglicky

autobiography; identity; narrative; self-concept; Janet Frame

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2019 12:49, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Studie se zaměřuje na třídílnou autobiografii novozélandské autorky Janet Frameové (To the Is-Land, An Angel at My Table a The Envoy from Mirror City), přičemž se soustředí zejména na zobrazení konstrukce vlastního Já hlavní hrdinky. Studie využívá narativně psychologickou koncepci Já (McAdams) a konstruktivistické teorie autobiografického psaní (např. Bruner, Eakin) s cílem poukázat na souhru tématu hledání osobní identity s použitými narativními strategiemi. Zobrazené hledání identity je zde nahlíženo v souvislosti s kulturní determinací konstrukce Já a s modely identity, jež poskytuje daná společnost.

Anglicky

The paper examines Janet Frame’s three-volume autobiography (To the Is-Land, An Angel at My Table, and The Envoy from Mirror City), focusing on its portrayal of the protagonist’s self-construction. Using a narrative psychological conception of the self (esp. by Dan McAdams) and constructivist theories of autobiographical practices (e.g. Bruner, Eakin), the paper demonstrates the ways in which the depicted search for personal identity in Frame’s autobiography interplays with the texts’ narrative strategies, and relates this identity search to the cultural determination of self-construction and models of identity available in a given society.