Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1472536, author = {Reichstäter, Jan}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, keywords = {Islam; Volga Tatars; religion in Russia; multiculturalism in Russia}, language = {cze}, issn = {1214-5351}, journal = {Sacra}, title = {Islám povolžských Tatarů versus islamofobní stereotypy Středoevropanů : Historický exkurz do severních enkláv náboženství půlměsíce „patřícího do Evropy“ již dvanáct století}, url = {http://sacra.cz/2018-1/3_Sacra_16-2018-1_7.pdf}, volume = {16}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1472536 AU - Reichstäter, Jan PY - 2018 TI - Islám povolžských Tatarů versus islamofobní stereotypy Středoevropanů : Historický exkurz do severních enkláv náboženství půlměsíce „patřícího do Evropy“ již dvanáct století JF - Sacra VL - 16 IS - 1 SP - 56-67 EP - 56-67 PB - Masarykova univerzita SN - 12145351 KW - Islam KW - Volga Tatars KW - religion in Russia KW - multiculturalism in Russia UR - http://sacra.cz/2018-1/3_Sacra_16-2018-1_7.pdf L2 - http://hdl.handle.net/11222.digilib/138437 N2 - V zemích postkomunistické střední Evropy - majících vůbec nejmenší muslimské komunity z celého kontinentu - bývá islám v současnosti nezřídka prezentován prostřednictvím negativních stereotypů coby náboženství bytostně "neevropské", "expanzivní" a "netolerantní". Dějiny i současné reálie islámu praktikovaného povolžskými Tatary představují v tomto kontextu pozoruhodné příklady, neboť uvedené stereotypy významně narušují. Islám pronikl v raném středověku do volžsko-uralského prostoru dříve než křesťanství. Při jeho šíření v prostoru tatarských chanátů nejsou zaznamenány násilné konverze - jako tomu bylo později při expanzi křesťanství doprovázející ruské dobývání. Tradičně islámské oblasti na území současné Ruské federace (konkrétně v Povolží a na Kavkazu) se také staly útočišti vůbec posledních enkláv evropského pohanství. Vzhledem k relativní izolaci od svých předovýchodních ohnisek a také intenzivním kontaktům s neislámskými kulturami v oblasti eurasijských stepí se islám praktikovaný Tatary značně liší od reálií v arabském prostoru, ovšem také v oblastech severního Kavkazu. K dalším faktorům, které ovlivňovaly jeho specifický - relativně sekulární a humanistický - charakter, patří popularita súfismu a džadídismu mezi Tatary během novověké epochy, stejně jako nezbytnost vyrovnávat se s vnějšími tlaky dominantní kultury Ruského impéria, Sovětského svazu i současného postkomunistického Ruska. ER -
REICHSTÄTER, Jan. Islám povolžských Tatarů versus islamofobní stereotypy Středoevropanů : Historický exkurz do severních enkláv náboženství půlměsíce „patřícího do Evropy“ již dvanáct století. \textit{Sacra}. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč.~16, č.~1, s.~56-67. ISSN~1214-5351.
|