ČEJKOVÁ, Ingrid. Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A. Pedagogická orientace. Brno: Czech Pedagogical Society, 2018, roč. 28, č. 3, s. 408-434. ISSN 1805-9511.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A
Název anglicky Student teaching evaluation/assessment at grammar school
Autoři ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Czech Pedagogical Society, 2018, 1805-9511.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00104696
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky víceleté gymnázium; hodnocení výuky; efektivita výuky; kvalita výuky; hlas žáků; situační mapy; matematika; český jazyk a literatura
Klíčová slova anglicky rammar school; teaching evaluation /assessment; teaching efficiency; teaching quality; pupil voice; situational maps; mathematics; Czech language and literature
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 12. 4. 2019 09:02.
Anotace
Cílem předloženého textu je prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření zjistit, jak žáci gymnázia hodnotí výuku jednotlivých vyučovacích předmě-tů, a také načrtnout, zda žákovské hodnocení výuky může disponovat hybnou silou umožňující žákům ovlivňovat podobu výuky směrem k vyšší efektivitě a kvalitě. Tato problematika byla zkoumána za pomoci zúčastněného pozorování výuky a rozhovo-rů se žáky a vyučujícími jedné středoškolské třídy. Na základě analýzy získaných dat bylo zjištěno, že žáci jsou schopni hodnotit výuku z různých úhlů pohledu a brát při tom v potaz celou řadu prvků. Stěžejními prvky výuky, které žáci sledují, jsou napří-klad vlastnosti a jednání učitele, expertnost učitele, didaktické kompetence učitele a s tím související cíle, metody, efekty výuky atd. Žákovské hodnocení výuky je tedy výsledkem rozsáhlé analýzy jednotlivých prvků výuky a jejich opětovné syntézy, kte-rá ústí ve formulování finálního stanoviska.
Anotace anglicky
The aim of the presented study is to find out how pupils of grammar school evaluate the teaching of individual lessons and subjects as well as whether pupil’s assessment of teaching can have a driving force enabling pupils to influence the form of teaching towards its efficiency and quality. The design of the study is qualitative research. The examined phenomenon has been explored through observations of teaching and interviews with pupils and teachers of one high school class. Based on the analysis of the data obtained, it was found that pupils are able to evaluate the teaching from different points of view and take into account a whole range of teaching elements. The essential elements of the lessons that pupils observe are, for example: the characteristics and behavior of the teacher, the teacher’s expertise, the didactic competence of the teacher and the related learning objectives, the teaching methods, the learning effects, etc. The whole pupil’s assessment of teaching is a result of a comprehensive analysis of the individual elements of teaching, the synthesis of these elements and the formulation of the final opinion.
Návaznosti
MUNI/A/1028/2017, interní kód MUNázev: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masarykova univerzita, Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 30. 7. 2024 11:18