2018
Komplexní posouzení : Spojení studia sociálních deviací se sociální prací
BALÁŽ, RomanZákladní údaje
Originální název
Komplexní posouzení : Spojení studia sociálních deviací se sociální prací
Název anglicky
A Comprehensive Assessment : A Link between the Social Deviance Study and Social Work
Autoři
BALÁŽ, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, 1213-6204
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50602 Public administration
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/18:00104727
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
EID Scopus
2-s2.0-85059241611
Klíčová slova česky
sociální práce; komplexní posouzení; sociální deviace; situační přístup; procedurální přístup; vzdělávání v sociální práci
Klíčová slova anglicky
social work; comprehensive assessment; social deviance; situational approach; procedural approach; social work education
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2019 16:07, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
CÍLE: Předkládaný text hledá způsoby využití komplexního posouzení jako spojujícího článku, který explicitně propojuje studium (výuku) sociálních deviací se sociální prací. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Autor vychází ze sociálně ekologického pojetí sociální práce. Představuje koncept komplexního posouzení, který je založen na kombinaci deduktivních a induktivních otázek o povaze problému. METODY: Text je teoretickým článkem, jehož logická argumentace je založena na zásadách Kuhnovy koncepce kumulativní vědy. VÝSLEDKY: Komplexní posouzení lze využít pro inovativní práci s teorií, pro rozvoj otevřenosti studujících k novému poznání a pro zvažování adekvátnosti předem připravených řešení. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Text přináší nové podněty pro obohacení praxe i vzdělávání v sociální práci. Nabízí možnost, jak připravit sociální pracovníky tak, aby byli schopni situačně řešit složité a proměnlivé problémy lidí.
Anglicky
OBJECTIVES: The article seeks for ways to use a comprehensive assessment as a linking segment that explicitly connects the study of social deviance to social work. THEORETICAL BASE: The comprehensive assessment is based on functional interconnections among the social ecological social work perspective, needs and risks assessments, and a combination of inductive and deductive questions about the nature of the given problem. METHODS: The text is a theoretical article whose argumentation is based on the principles of the Kuhn’s conception of cumulative science. OUTCOMES: A comprehensive assessment can be used for innovative work with theory, for developing openness among social workers to new knowledge, and for considering the adequacy of pre-prepared solutions. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The article brings new impetus for enhancing the social work education and practice. It offers the opportunity to prepare social workers so that they can address complex problems in a situational manner.