a 2018

Fobické stavy ve školním prostředí

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Fobické stavy ve školním prostředí

Název česky

Fobické stavy ve školním prostředí

Název anglicky

Fobic states in the school environment

Autoři

Vydání

RAČKOVÁ, M., TKÁČOVÁ, R. (eds.). Sebaregulácia ako podmienka zdravého správania. Zborník abstraktov z medzinárodného vedeckého kolokvia Košice, CPPS TUKE, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-553-3204-8

Klíčová slova česky

fobie; intervence; rodina; škola; úzkost; vztahy; výzkum; zdraví; žák

Klíčová slova anglicky

phobia; intervention; family; school; anxiety; relationships; research; health; pupil

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 1. 2020 23:17, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Byla uskutečněna výzkumná studie zaměřená na odhalení faktorů podílejících se na vzniku fobických stavů ve škole a na možnosti jejich řešení u participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. Bylo využito analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování. V rodinách byla prováděna dlouhodobá pedagogická intervence. Podstatnou roli při vzniku fobických stavů v rodinném prostředí hraje porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve školním prostředí fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nerespektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou úrovní motivace a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit.

Anglicky

A research study has been carried out to identify factors contributing to the formation of phobic conditions at school and the possibilities of their solution for participants attending the second stage of elementary school. An analysis of professional documentation, structured interviews with children and their parents and observation was used. Long-term pedagogical interventions were carried out in families. An important role in the formation of phobic conditions in the family environment is the failure of relationships, wrong educational strategy, lack of time for the child, few common leisure activities. In the school environment, phobias are related to the negative climate of the class, disregarding the pupil's specific needs and appreciation of the effort, low levels of motivation, and the absence of good friends. Long-term work with the family has been able to reverse this unfavorable situation to a varying extent.

Návaznosti

MUNI/A/1432/2018, interní kód MU
Název: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masarykova univerzita, Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty