Detailed Information on Publication Record
2018
Fobické stavy ve školním prostředí
KACHLÍK, PetrBasic information
Original name
Fobické stavy ve školním prostředí
Name in Czech
Fobické stavy ve školním prostředí
Name (in English)
Fobic states in the school environment
Authors
Edition
RAČKOVÁ, M., TKÁČOVÁ, R. (eds.). Sebaregulácia ako podmienka zdravého správania. Zborník abstraktov z medzinárodného vedeckého kolokvia Košice, CPPS TUKE, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-553-3204-8
Keywords (in Czech)
fobie; intervence; rodina; škola; úzkost; vztahy; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English
phobia; intervention; family; school; anxiety; relationships; research; health; pupil
Tags
Reviewed
Změněno: 23/1/2020 23:17, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Byla uskutečněna výzkumná studie zaměřená na odhalení faktorů podílejících se na vzniku fobických stavů ve škole a na možnosti jejich řešení u participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. Bylo využito analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování. V rodinách byla prováděna dlouhodobá pedagogická intervence. Podstatnou roli při vzniku fobických stavů v rodinném prostředí hraje porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve školním prostředí fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nerespektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou úrovní motivace a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit.
In English
A research study has been carried out to identify factors contributing to the formation of phobic conditions at school and the possibilities of their solution for participants attending the second stage of elementary school. An analysis of professional documentation, structured interviews with children and their parents and observation was used. Long-term pedagogical interventions were carried out in families. An important role in the formation of phobic conditions in the family environment is the failure of relationships, wrong educational strategy, lack of time for the child, few common leisure activities. In the school environment, phobias are related to the negative climate of the class, disregarding the pupil's specific needs and appreciation of the effort, low levels of motivation, and the absence of good friends. Long-term work with the family has been able to reverse this unfavorable situation to a varying extent.
Links
MUNI/A/1432/2018, interní kód MU |
|