KACHLÍK, Petr. Ústavní výchova jako příležitost k novému začátku (Institutional education as an opportunity for a new one beginning). In RAČKOVÁ, M., TKÁČOVÁ, R. (eds.). Sebaregulácia ako podmienka zdravého správania. Zborník abstraktov z medzinárodného vedeckého kolokvia Košice, CPPS TUKE. 2018. ISBN 978-80-553-3204-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ústavní výchova jako příležitost k novému začátku
Name in Czech Ústavní výchova jako příležitost k novému začátku
Name (in English) Institutional education as an opportunity for a new one beginning
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition RAČKOVÁ, M., TKÁČOVÁ, R. (eds.). Sebaregulácia ako podmienka zdravého správania. Zborník abstraktov z medzinárodného vedeckého kolokvia Košice, CPPS TUKE, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-553-3204-8
Keywords (in Czech) klient; návyková látka; prevence; porucha chování; případová studie; rodina; výchovný ústav; výzkum; zdraví; životní styl
Keywords in English client; habit-forming substance; prevention; behavioral disorder; case study; family; educational institution; research; health; lifestyle
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 5/12/2018 18:53.
Abstract
Byly analyzovány životní příběhy, rizikové a protektivní faktory 5 klientů výchovného ústavu. Jejich sociální zázemí bylo problematické, v jejich anamnéze se vyskytovaly poruchy chování a užívání návykových látek. K analýze sebraných dat bylo využito případových studií, rozhovorů a pozorování. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda děti, které prošly institucionální výchovou, mají šanci začlenit se do společnosti a uplatnit se na trhu práce. Ze studie vyplývá, že ústavní prostředí oslabilo rizikové momenty spjaté s výchovným stylem, funkcí rodiny, vlivem vrstevníků a užíváním drog. U klientů bylo posíleno sebeovládání, cílevědomost, byli pozitivně motivováni a oceňováni za pokroky a úspěchy. Informanti zodpovědně přistoupili ke své budoucnosti, nahlížejí na léta strávená v zařízení s radostí a oceňují snahu pedagogických pracovníků.
Abstract (in English)
The life stories, the risk and the protective factors of 5 clients of the educational institution were analyzed. Their social background was problematic, with a history of behavioral and substance abuse. Case studies, interviews, and observations were used to analyze the collected data. The aim of the research was to find out whether children who have undergone institutional education have a chance to integrate into society and apply to the labor market. The study shows that the constitutional environment has weakened the risky moments associated with educational style, family function, peer influence, and drug use. Clients have been empowered with self-control, purposefulness, positive motivation and appreciation for progress and success. The informants have approached their future in a responsible manner, looking forward to the years spent in the facility with joy and appreciating the efforts of the teaching staff.
Links
MUNI/B/1418/2016, interní kód MUName: Výzkum ve speciální pedagogice v přehledových a případových studiích (Acronym: VSPPS)
Investor: Masaryk University, Category B
PrintDisplayed: 23/5/2024 21:25