2018
Kam spěje české fyzikální vzdělávání?
MUSILOVÁ, Jana a Aleš LACINAZákladní údaje
Originální název
Kam spěje české fyzikální vzdělávání?
Název česky
Kam spěje české fyzikální vzdělávání?
Název anglicky
Where does the czech physics education go?
Autoři
MUSILOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Aleš LACINA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Československý časopis pro fyziku, Praha, ČR, AV ČR, Fyzikální ústav, 2018, 0009-0700
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14310/18:00104869
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
Klíčová slova česky
fyzikální vzdělávání; učebnice
Klíčová slova anglicky
physics education; textbooks
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2019 22:29, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.
V originále
Příspěvek poukazuje na příčiny nepřehlédnutelného poklesu kvality českého fyzikálního vzdělávání, který se projevuje mj. i rostoucí neúspěšností v univerzitním bakalářském studiu fyziky hned v prvním semestru. Vedle právem kritizovaných Rámcových vzdělávacích programů RVP, podstatně redukujících rozsah výuky fyziky, označuje za jednu z nich úroveň současných gymnaziálních učebnic vydávaných již čtvrt století v prakticky nezměněné a v posledních reedicích spíše ještě ochuzené podobě. Na podrobnějším komentáři některých fyzikálně-didaktických nedostatků potom konkrétně dokládá, že takové učební texty sotva mohou podporovat učitele ve výkladu preferujícím fyzikální správnost a rozvíjejícím fyzikální myšlení jejich svěřenců. Studentům pak těžko mohou být vhodnou studijní pomůckou, natož je přivést k zájmu o porozumění fyzikálním jevům a fyziku samotnou.
Anglicky
The paper shows some sources of the significant decrease in quality of physics education, lying among other in textbooks.