J 2018

Kam spěje české fyzikální vzdělávání?

MUSILOVÁ, Jana a Aleš LACINA

Základní údaje

Originální název

Kam spěje české fyzikální vzdělávání?

Název česky

Kam spěje české fyzikální vzdělávání?

Název anglicky

Where does the czech physics education go?

Autoři

MUSILOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Aleš LACINA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Československý časopis pro fyziku, Praha, ČR, AV ČR, Fyzikální ústav, 2018, 0009-0700

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14310/18:00104869

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

Klíčová slova česky

fyzikální vzdělávání; učebnice

Klíčová slova anglicky

physics education; textbooks

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2019 22:29, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek poukazuje na příčiny nepřehlédnutelného poklesu kvality českého fyzikálního vzdělávání, který se projevuje mj. i rostoucí neúspěšností v univerzitním bakalářském studiu fyziky hned v prvním semestru. Vedle právem kritizovaných Rámcových vzdělávacích programů RVP, podstatně redukujících rozsah výuky fyziky, označuje za jednu z nich úroveň současných gymnaziálních učebnic vydávaných již čtvrt století v prakticky nezměněné a v posledních reedicích spíše ještě ochuzené podobě. Na podrobnějším komentáři některých fyzikálně-didaktických nedostatků potom konkrétně dokládá, že takové učební texty sotva mohou podporovat učitele ve výkladu preferujícím fyzikální správnost a rozvíjejícím fyzikální myšlení jejich svěřenců. Studentům pak těžko mohou být vhodnou studijní pomůckou, natož je přivést k zájmu o porozumění fyzikálním jevům a fyziku samotnou.

Anglicky

The paper shows some sources of the significant decrease in quality of physics education, lying among other in textbooks.