p 2018

Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti

KRAJTL, Ondřej a Lenka LEE

Základní údaje

Originální název

Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti

Název anglicky

Minor Revolutions : street art and everyday aesthetics

Autoři

KRAJTL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka LEE (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Umenie, estetika, politika, 24. - 26. 10. 2018, Bratislava, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104873

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

TIMO; streetart; veřejný prostor; radikalita

Klíčová slova anglicky

TIMO; streetart; public space; radicality

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 15. 2. 2019 10:53, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Řada esejistů i teoretiků umění a kultury naznačuje, že žijeme v časech jakési strnulosti, v níž lze jen obtížně překračovat neviditelnou bariéru, která formuje kulturní produkci, organizaci práce i naše myšlení a jednání. V této situaci se podle Briana Holmese vynořuje estetika krize, která odráží procesy společenské změny a ohlašuje paradigmatický posun. Díla brněnského streetartisty TIMA lze chápat v tomto kontextu jako zachycení těchto procesů. Na vybraných a dochovaných příkladech efemérní TIMOvy tvorby můžeme sledovat, jak tento autor dosahuje vyvolání určité atmosféry, sady obrazů, rytmických sekvencí či konfliktů a nadějí, v nichž obratem k radikalitě vytváří nový prostor pro dialog jako pohyb k druhému. Drobné streetartové pokusy o dialog se tak mohou stát politickou revolucí v kulisách každodennosti.

Anglicky

A number of essayists and theorists of the art and culture imply we are living in a period of a certain lethargy in which there is an invisible barrier shaping cultural production, organisation of work as well as our thinking and actions, which is hard to overcome. According to Brian Holmes, such a situation (of art in arrested democracies) produces aesthetics of crisis, reflecting the processes of social change and heralding a paradigmatic shift. In this context, the works of TIMO, a street artist from Brno, can be understood as capturing of these processes. On the selected and preserved examples of ephemeral TIMO’s works, we can observe how the author accomplishes to create a certain atmosphere, a set of images, rhythmical sequences or conflicts and hopes, in which, by turning to radicality, he provides new opportunities for dialogue as a movement to the other. Hence the minor street art attempts at a dialogue can become a political revolution against the background of everydayness.

Návaznosti

MUNI/A/0785/2017, interní kód MU
Název: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Akronym: SUP-SAAS)
Investor: Masarykova univerzita, Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty