ALEXA, Michael. Metafikční strategie nedůvěry polské básnické Generace 68 ve vybraných filmech Krzysztofa Kieślowského. In Paučová, Lenka; Šaur, Josef. Mladá slavistika III. Slavistika mezi generacemi. Brno: Masarykova univerzita, 2018, s. 18-28. ISBN 978-80-210-9095-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metafikční strategie nedůvěry polské básnické Generace 68 ve vybraných filmech Krzysztofa Kieślowského
Název anglicky Metafictional Strategy of the Polish Poetry Generation 68 Distrust in Selected Films by Krzysztof Kieślowski
Autoři ALEXA, Michael (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Mladá slavistika III. Slavistika mezi generacemi, od s. 18-28, 11 s. 2018.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00104882
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-9095-8
Klíčová slova anglicky Krzysztof Kieślowski; Generation 68; Stanisław Barańczak; Julian Kornhauser; Adam Zagajewski; Polish movie
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 11. 3. 2019 12:37.
Anotace
Předkládaný příspěvek shrnuje dosavadní stav zkoumání klíčové filiace polské básnické Generace 68 a raných filmů Krzysztofa Kieślowského, jíž je vymezení se vůči „nezobrazenému světu“ (Julian Kornhauser a Adam Zagajewski) či „boj proti falešné reprezentaci jazyka“ (Slavoj Žižek), jak ji ve svém díle popsal filmový vědec Marek Haltof. Haltofova monografie v tomto ohledu čerpá z významné literárněkritické sbírky Kornhausera a Zagajewského Świat nie przedstawiony (1974), uznávané za programový manifest celé Generace 68, a filiace s Kieślowskými filmy vidí jako různé projevy jedné obecně kulturní tendence přibližně v letech 1968–1975, čímž se omezuje na rané dokumentární filmy. Cílem příspěvku je rozšířit Haltofovo pojetí o závěry druhé klíčové práce charakterizující Generaci 68, jíž je studie Stanisława Barańczaka Nieufni i zadufani (1971), a popsat metafikční strategii nedůvěry k jazyku jako významný rys Kieślowského filmařského díla ve všech jeho obdobích a žánrech, tedy dokumentárních i fikčních filmech z let 1968–1994.
Anotace anglicky
The article summarizes the current research state of the key filiation of the Polish poetry Generation 68 and early films by Krzysztof Kieślowski, which is defining against “the undepicted world” (Julian Kornhauser a Adam Zagajewski) or “the fight against fake representation of language” (Slavoj Žižek), as described by Marek Haltof, a film scientist, in his work. In this respect, Haltof’s monograph draws on the literary-critical collection called “Świat nie przedstawiony” (1974) by Kornhauser and Zagajewski which is recognized as a program manifesto for Generation 68. He sees the filiation with Kieślowski’s films as various manifestations of one cultural tendency in 1968–1975 and thus he is limited to early documentary films. The aim of the paper is to broaden Haltof’s concept by the conclusions of the second key work characterizing Generation 68, which is the study by Stanisław Barańczak called “Nieufni i zadufani” (1971) and describe the metafictional strategy of the distrust of language as a significant feature of Kieślowski’s film work in all its periods as well as genres, that is both documentary and fiction films from 1968 to 1994.
Návaznosti
MUNI/A/0956/2017, interní kód MUNázev: Slavistika mezi generacemi: doktorská dílna
Investor: Masarykova univerzita, Slavistika mezi generacemi: doktorská dílna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 06:47