k 2018

“Digging in the Score” : Conceptual Metaphor Theory and Analyzing Opera Stage Direction

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

“Digging in the Score” : Conceptual Metaphor Theory and Analyzing Opera Stage Direction

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Metaphor across contexts and domains : from description to application (RaAM 2018), 27.-30.6.2018, Hong Kong, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Hongkong

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101429

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Theatre; opera; metaphor; conceptual metaphor theory; Otakar Zich; Ota Zítek; Miloš Wasserbauer; Václav Věžník

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2019 16:21, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Czech and Slovak theatre directors of the 20th century reflected extensively upon the theory and practice of opera staging. This resulted in several published and unpublished writings of Czech and Slovak theatre directors. I aim to analyze conceptual metaphors that appear in the writings of Czech and Slovak opera directors and the role of conceptual metaphors in these documents. I rely on the Conceptual Metaphor Theory developed by Lakoff and Johnson (e. g. 1980) and further elaborated as the audiovisual metaphor theory by Fahlenbrach (e. g. 2010). The presentation focuses on conceptual metaphors in theoretical treatises on opera staging by Ota Zítek, Rudolf Walter, Miloš Wasserbauer, Václav Věžník and some others. My analysis reveals the presence of common conceptual metaphors in the directors’ writings. Literally “coming out of” (e.g. Wasserbauer, Věžník) or proceeding from the score, the directors stress the importance of concepts and ideas that they consider fundamental for their interpretation of an operatic work and for audience’s apprehension and perception of the opera. The application of Conceptual Metaphor Theory to the directors’ writings shows some common Czech and Slovak stereotypes in the theory and practice of opera stage direction.

Návaznosti

GA16-20335S, projekt VaV
Název: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů (Akronym: ZICHDIVADLO)
Investor: Grantová agentura ČR, Divadlo jako syntéza umění: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů