B 2018

How We Understand the Beats. The Reception of the Beat Generation in the United States and the Czech Lands

ZITA, Antonín

Základní údaje

Originální název

How We Understand the Beats. The Reception of the Beat Generation in the United States and the Czech Lands

Název česky

Jak rozumíme beatníkům. Recepce Beat Generation ve Spojených státech a v Česku

Autoři

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 200 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, č. 482, 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-210-9049-1

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-9049-2018

UT WoS

001181335100011

Štítky

Změněno: 25. 10. 2024 16:21, Mgr. Natálie Hílek

Anotace

V originále

The book compares the reception of the Beat Generation authors in the United States and the Czech lands in two different time periods: in the 1950s and 1960s of the 20th century and then from 1990s until today. While the works of the Beat Generation authors remained the same, the contexts of the Beat publications could not have been more different: American critics frequently reduced the works of the Beats to a juvenile promotion of sex, drugs, and even violence; for Czechoslovak readers, the works of the Beats sharply contrasted with the official literature which followed the doctrine of socialist realism. Therefore, this study comments on how different contexts shape the readers’ approaches to a literary text and their author, which then in turn help transform said text into a different work of art.

Česky

Kniha se zabývá srovnáním recepce autorů Beat Generation v USA a v Česku, a to ve dvou časových obdobích – v 50. a 60. letech 20. století a poté od 90. let až do současnosti. Zatímco samotné publikace Beat Generation autorů zůstaly nezměněné, kontexty těchto publikací byly zásadně odlišné: v USA byla díla autorů Beat Generation často redukována senzacechtivými kritiky na nevyzrálé vychvalování drog, sexu i násilí, v Československu naopak tito autoři získali přízeň čtenářů díky neobvyklosti svého literárního jazyka, kterou jejich próza a poezie představovaly na literárním trhu značně pokřiveném tezemi socialistického realismu. Tato studie tedy dokládá, jak mohou odlišné kontexty ovlivnit přístup čtenářů k literárnímu textu a jejich autorům, což ve výsledku pomáhá přeměnit daný text na odlišné umělecké dílo.