a 2018

Assessment of psychomotor development of preschool children

PIROVÁ, Viola a Iva BUREŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Assessment of psychomotor development of preschool children

Název česky

Hodnocení psychomotorického vývoje předškolních dětí

Autoři

PIROVÁ, Viola (703 Slovensko, garant, domácí) a Iva BUREŠOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

9th Conference for Youth Sport, Ljubljana, 7.-8.12.2018, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50102 Psychology, special ;

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104913

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-961-6843-90-4

Klíčová slova anglicky

psychomotor development; assessment of psychomotor development; preschool children

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 29. 4. 2019 10:34, Mgr. Monika Kellnerová

Anotace

V originále

Preschool age is a very important stage of live for improving psychomotor skills such as running, jumping, throwing and others. These fundamental motor skills influence and form the foundation for health, social, educational and emotional aspects of children life. Early detection of level of psychomotor development could help us with identification of children with motor impairment, prepare appropriate intervention program for them and prevent potential problems in other domains in children’s life. Nowadays, we have an enormous number of diagnostic methods, which are intended to assess the psychomotor development of children. Before we use one of them for research or diagnostic work, we must consider many aspects.In literature review, we identified discrepancy in terminology, therefore, first part of the study explains the difference between terms – psychomotor development, motor development and psychomotoricity. Then we described two types of psychomotor methods – process-oriented and product-oriented assessment. Last part discusses important aspects of the most used assessment methods for preschool children and reveals their advantages and disadvantages. We believe that results could be interesting for anybody, who intends to evaluate psychomotor skill in preschool children, for example psychologist, doctors, teachers, coaches and parents.

Návaznosti

MUNI/A/1027/2017, interní kód MU
Název: Psychosociální aspekty ovlivňující výkon vrcholových sportovců (Akronym: PAAPEA)
Investor: Masarykova univerzita, Psychosociální aspekty ovlivňující výkon vrcholových sportovců, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty