KVASKOVÁ, Lucia, Petr HLAĎO, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK. Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Career adaptability and social support : The role of parents, teachers, and friends. In EARA 2018, Ghent (Belgium). 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Career adaptability and social support : The role of parents, teachers, and friends
Název česky Kariérová adaptabilita žáků středních odborných škol: role rodičů, učitelů a přátel
Autoři KVASKOVÁ, Lucia (703 Slovensko, garant, domácí), Petr HLAĎO (203 Česká republika, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání EARA 2018, Ghent (Belgium), 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW conference
Kód RIV RIV/00216224:14230/18:00101447
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky kariérová adaptabilita; studenti středních odborných škol; sociální podpora; rodiče; učitelé; přátelé
Klíčová slova anglicky career adaptabilty; vocational students; social support; parents; teachers; friends
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 11. 3. 2019 12:39.
Anotace
The associations between parental support, parental action, teacher support, and friend support and the four components of career adaptability (concern, control, curiosity, confidence) among 1,874 graduating vocational upper-secondary school students were examined. As expected, social support provided by significant others have positive impact on career adaptability, however, different sources of social support contribute differently to various career adaptability components. In concern and confidence, a significant role of parental, teacher, and friend support has been identified. Control has been associated with parental support together with friend support, and curiosity solely with the social support provided by close friends. Moreover, parental action compared to parental support did not show any significant link to career adaptability components. Results indicates that social support provided by significant others is essential for advancing career adaptability, and thus, for career development of adolescents.
Anotace česky
Zkoumány byly vztahy mezi podporou a pomocí rodičů, podporou učitelů, podporou přátel a čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra) u 1874 žáků absolvenstských ročníků středních odborných škol a učilišť. Očekávali jsme, že sociálni podpora poskytovaná osobami v sociálním okolí jedince bude mít pozitivní vliv na kariérovu aktivitu, ačkoliv jednotlivé zdroje sociální opory přispívají k jednotlivým komponentám kariérové adaptability odlišným způsobem. U zájmu a sebedůvěry byla identifikována významná role rodičovské, učitelské podpory a podpory přátel. Kontrola je asociována s rodičovskou podporou společně s podorou přátel a zvídavost je spojena pouze ze sociální podporou poskytovanou přáteli. Výsledky naznačují, že sociální podpora poskytovaná osobami ze sociálního okolí žáků je stěžejní pro rozvoj kariérové adaptability, a tím pádem pro kariérový rozvoj adolescentů.
Návaznosti
GA18-07537S, projekt VaVNázev: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition
VytisknoutZobrazeno: 27. 6. 2024 18:27