2018
Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění
PEŠKOVÁ, Karolína, Tomáš JANKO, Tomáš JANÍK a Michaela SPURNÁZákladní údaje
Originální název
Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění
Název česky
Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění
Název anglicky
The Changes of Teachers’ Attitudes Towards Curriculum Reform and Its Implementation
Autoři
PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš JANKO (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2018, 1802-4637
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00101451
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
proměny postojů; učitelé ZŠ; kurikulární reforma
Klíčová slova anglicky
changes of attitudes; lower secondary school teachers; curriculum reform
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 7. 2023 13:54, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
V originále
Cílem této studie bylo popsat proměny postojů učitelů ZŠ ke kurikulární reformě a jejímu zavádění. K zachycení proměn postojů v průběhu času (deset let) jsme zkoumali postoje učitelů retrospektivně v rámci těchto tří pozic: očekávání učitelů vůči kurikulární reformě před jejím zavedením, silné momenty, které učitelé prožili při zavádění kurikulární reformy do praxe, a postoje učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění dnes. V rámci kvalitativního šetření byly realizovány polostrukturované rozhovory s 18 učiteli vyučujícími na základních školách. Při analýze dat bylo využito tematické, axiální a selektivní kódování. Výzkum poukázal na značné individuální rozdíly v postojových trajektoriích zahrnujících zmíněné tři pozice. Respondenti byli rozděleni do tří základních skupin dle současného převažujícího postoje: pozitivní („fandící“), neutrální („balancující“) a negativní („rozčarovaní“). „Fandící“ učitele charakterizovala převaha vnímaných pozitiv reformy, ztotožnění se s ideou reformy a odeznění negativních pocitů. „Balancující“ se vyznačovali ambivalentními postoji, přičemž si byli vědomi jak pozitivních, tak negativních stránek proběhlé reformy. Skupina „rozčarovaných“ pak byla vůči reformě převážně negativně naladěná, a to vlivem různých selhání a nedostatků, které z jejich pohledu reforma přinesla.
Anglicky
The aim of this study was to describe the changes of primary and lower secondary school teachers’ attitudes towards curriculum reform and its implementation. In order to capture the attitudes changes retrospectively in the selected time span of ten years we looked at the attitudes from these positions: teachers’ expectations of curriculum reform before its implementation, critical moments which teachers experienced during the implementation and teachers’ attitudes towards the reform today. Qualitative investigation included semi-structured interview with 18 teachers teaching at primary and lower secondary schools. Data was analysed by means of thematic, axial, and selective coding. The research showed individual differences in attitude trajectories including the three positions. Respondents were divided into three basic groups according to their prevailing current attitude: positive (“supporting”), neutral (“balancing”), and negative (“disenchanted”). The “supporting” teachers were characterised by prevailing positive perceptions of the reform, agreement with the reform ideas and negative feelings fading out. The “balancing” teachers had ambivalent attitudes and were aware of both positive and negative aspects of the reform. The group of “disenchanted” teachers was primarily negatively oriented because of various failures and shortcomings which the reform brought from their point of view.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaV |
|