2018
Reflexe a revoluce ornamentu postindustriální doby
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Reflexe a revoluce ornamentu postindustriální doby
Název anglicky
Reflection and Revolution of The Ornament of The Postindustrial Period
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Momentum. Umění a kosmopolitní modernita, od s. 97-114, 18 s. 2018
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00105060
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-8995-2
Klíčová slova česky
aparát-operátor komplex; industriální aparát; postindustriální aparát; ornament; fraktál; softwarová studia; obecná teorie gest; Tillerova děvčata
Klíčová slova anglicky
apparat-operator complex; industrial apparat; postindustrial apparat; ornament; fractal; software studies; general theory of gestures; The Tiller Girls
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2019 08:36, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Zřejmě prvním teoretikem médií, který představil definici informačních technologií (aparátu) jako programovaného zařízení zapojeného do sítě dalších programů, byl Vilém Flusser. Studie se zaměřuje na hlubší prozkoumání jeho pojetí aparátu ve vztahu k aktuální debatě v rámci softwarových studií. V návaznosti na Flusserův popis transformace aparátu industriální doby v aparát postindustriální doby je navržena modifikace metafory industriálního aparátu jako ornamentu (Z. Kracauer) v podobě přirovnání postindustriálního aparátu ke struktuře fraktálu. Studie je doplněna případovou studií věnovanou robotickému performance Tiller Girls (2009) založeného na superpozici ornamentů aparátů industriální a postindustriální doby. Tento epilog se vztahuje k předchozímu textu jako jeho ilustrace a současně je vykročením směrem, kterým ukazuje Flusser, když volá po vzniku nové disciplíny Obecné teorie gest. Je zprávou o výzkumu založeném na interpretaci pohybů a hledání náznaků revolučních gest reflexe v aparátu postindustriální doby.
Anglicky
Vilém Flusser is probably the first media theorist who introduced the definition of information technology (apparatus) as a programmed device involved in the network of other programs. The study focuses on more in-depth exploration of its concept of an apparatus in relation to the current debate within Software studies. In connection with Flusser's description of the transformation of the apparatus of the industrial age into the apparatus of the postindustrial age, there is proposed a change of the metaphor of the industrial apparatus as an ornament (Z. Kracauer) into the postindustrial apparatus as a fractal. The study is complemented by a case study on the robot performance The Tiller Girls (2009) that is based on the superposition of the ornaments of industrial and postindustrial machinery. This epilogue relates to the previous text as its illustration. At the same time, it is a step in the way Flusser shows when calling for the new discipline of The General Theory of Gestures. It is an interpretation of movements with an effort to find out signs of revolutionary gestures of reflection in postindustrial apparatus.
Návaznosti
MUNI/A/0907/2017, interní kód MU |
|