J 2018

Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie

JANKO, Tomáš, Petr KNECHT, Silvie Rita KUČEROVÁ a Jan Daniel BLÁHA

Základní údaje

Originální název

Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie

Název česky

Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie

Název anglicky

Visuals in geography education: A review

Autoři

JANKO, Tomáš (203 Česká republika, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, garant, domácí), Silvie Rita KUČEROVÁ (203 Česká republika) a Jan Daniel BLÁHA

Vydání

Scientia in Educatione, Univerzita Karlova, 2018, 1804-7106

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101466

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geografické vzdělávání; didaktika geografie; vizuálie; vizualizace; vizuální prostředky

Klíčová slova anglicky

geography education; didactics of geography; visuals; visualisation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 2. 2019 15:56, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek objasňuje, jak mohou být poznatky o učení se z obrazového materiálu využity s ohledem na požadavek zlepšování kvality didaktických materiálů v geografickém vzdělávání. Cílem narativní přehledové studie je zjistit, (a) jak je možné učení se ze zpracování vizuálních geografických informací teoreticky ukotvit, (b) jak je možné operacionalizovat geografické vizuálie pro potřeby zkoumání školní výuky zeměpisu/geografie a pro potřeby tvorby učebnic a atlasů, (c) zda je možné na základě zmapování dosavadního stavu poznání identifikovat oborově specifická doporučení umožňující srozumitelnou a žákům blízkou statickou vizualizaci geografických jevů. Metodický přístup vychází z rešerše odborné literatury spadající do oblasti kognitivní psychologie a pedagogických věd. Výzkumná zjištění se následně snažíme rozpracovat pro potřeby geografického vzdělávání. V poslední části studie se zamýšlíme, jak mohou být získané poznatky využity ke zlepšování kvality vizuálních didaktických prostředků v geografickém vzdělávání.

Anglicky

The study seeks to explain how evidence-based knowledge about learning from visual material can be utilized by way of improving the visuals used in geography education.The aim of this narrative review is to find out: a) the theoretical foundations of learning from visuals, b) how to operationalize geographical visuals in a way that would facilitateresearch on school instruction and inform the production of textbooks and atlases, c) to identify (based on the state of the art)some domain specific recommendations contributing to more understandable and pupil-friendly static visualization of geographical phenomena. The method is based on the review of literature related to the domains of cognitive psychology, educational science, and geography education. In the concluding part, it is suggested how the findings of our study may contribute to the improvement of visuals in geography education.

Návaznosti

GA16-01003S, projekt VaV
Název: Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání
Investor: Grantová agentura ČR, Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání