2018
Přístupy ve vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím?
HLOUŠKOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Přístupy ve vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím?
Název anglicky
Moving From a Training-Based to a Competence-Based Approach in the Education of Career Counsellors?
Autoři
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00105186
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
kariérový poradce; přístup založený na vyučování; multiprofesionální přístup; kompetenční přístup; Česká republika
Klíčová slova anglicky
career guidance practitioner; career counsellor; training-based approach; multiprofessional approach; competence-based approach; the Czech Republic
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2019 14:05, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Cílem této studie je identifikovat rozdílné přístupy ve vzdělávání kariérových poradců a naznačit jejich potenciál pro další profesionalizaci kariérového poradenství v ČR. S oporou o zdroje týkající se vzdělávání kariérových poradců v evropských zemích, s ohledem na vývoj odborné přípravy profesních/kariérových poradců v ČR a výsledky analýz vzdělávacích příležitostí určených kariérovým poradcům v ČR v letech 2003, 2010 a 2017 jsou představeny tři přístupy ve vzdělávání kariérových poradců. Konkrétně to je přístup založený na vyučování, multiprofesionální přístup a kompetenční přístup, které jsou v současné době v ČR praktikovány paralelně vedle sebe. Otázkou ale zůstává, jak lze s ohledem na situaci v ČR podporovat silné stránky a eliminovat slabé stránky toho kterého přístupu, a tím vytvořit co nejoptimálnější systém vzdělávání pro velmi rozmanitou skupinu českých kariérových poradců.
Anglicky
The present study aims to identify various approaches to the education of career guidance counsellors and highlight the potential of these approaches for the further professionalization of career guidance counselling in the Czech Republic. The study introduces three approaches to the education of career guidance counsellors based on (i) sources on the education of career guidance counsellors in European countries, (ii) the development of professional educational opportunities for career guidance counsellors in the Czech Republic, and (iii) the results of analyses of educational opportunities available to career counsellors in the Czech Republic in 2003, 2010, and 2017. These approaches are a training-based approach, a multi-professional approach, and a competence-based approach, and all are practised alongside one another in the Czech Republic. Nonetheless, the question still remains as to how best to support the strong features and diminish the weak features of each approach to create the most optimal system of education for the very diverse group of Czech career guidance counsellors.
Návaznosti
MUNI/A/1028/2017, interní kód MU |
|