D 2018

Politická a akademická objednávka v literární vědě a dvě témata: postsekularismus a ekfráze

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Politická a akademická objednávka v literární vědě a dvě témata: postsekularismus a ekfráze

Název anglicky

Political and Academic Order in Literary Criticism and two Topics: Postsecularism and Ekphrasis

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Kontexty literární vědy VIII, od s. 143-162, 20 s. 2018

Nakladatel

Tribun EU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00105187

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-263-1426-4

Klíčová slova česky

nedokončená sekularizace v Rusku; prae-post efekt; nedokončenost; neúplnost; otevřenost; tři vlny postekularismu v ruské literatuře; boční okna k nové poetice; proměnlivost ekfráze; ekfráze a kulturní areál;

Klíčová slova anglicky

unfinished secularization in Russia; pre-post effect; unfinishedness; incompleteness; openness; three waves of postsecularism in Russian literature; side windows leading to new poetics; the changeability of ekphrasis; ekphrasis and cultural area

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2019 14:29, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Autor přítomného článku ukazuje na problém politické a aka¬demické objednávky v literární vědě – postsekularismu a ek¬fráze – také na příkladu vlastního výzkumu. Zabývá se obec¬nými problémy sekulárního a postsekulární-ho/postpostseku¬lárního, ale hlavně specifickými rysy ruského kulturního a li-terárního vývoje charakterizovaného koncepcí prae-post efek¬tu/paradoxu (nedokonalá imitace západních modelů, které vedou k novým uměleckým objevům) a neukončenou sekularizací, jejímiž důsledky byla permanentní přínos sak¬rál¬ních prvků. V ruské literatuře jsou tři stadia postsekularismu spojená s romantismem, modernismem a postmodernismem. V druhé části studie ukazuje na realizaci ekfráze v souvislostech kulturního areálu jednoho regionu České re¬publiky – západní Moravy – na dílech básníků a prozaiků modernistické a avantgardní orientace, různých ideologických koncepcí. Tento protiladný, často také paradoxní materiál dokládal různé podoby a tvary ekfráze a diverzity funkcíí, ekfrá¬uze jako spojovacího článku několika idoelogických proudů a poetologických variant od modernistické dekadence přes symbolistický modernismus k modernistické avantgardě a náboženské, křesťanské, katolické poezii, která aplikovala principy moderny.

Anglicky

The author of the present article demonstrates the problem of the political and academic order in literary criticism – postsecularism ad ekphrasis – also at the example of his own research. He deals with the general problems of the secular and postsecular/postpostsecular, but mainly with the specific features of the Russian cultural and literary development characterized by the conception of the pre-post effect/paradox (the imperfect imitation of Western models leading to new artistic revelations) and by the unfinished secularization the consequence of which is the permanent presence of sacral elements. In Russian literature there are three stages of postsecularism connected with Romanticism, Modernism and Postmodernism. In the second part of his study he demonstrates the realization of ekphrasis in the context of a cultural area of a region of the Czech Republic – Western Moravia, at the works of a goup of poets and prose writers of the modernist and avantgarde orientation, of different ideological conceptions. The contradictory, often also paradoxical material proved various shapes and forms of ekphrasis and the diversity of its functions: the ekphrasis as a connecting link of several ideological currents and poetological varieties from the modernist decadence through the symbolistic modernism up to modernist avantgarde and religious, Christian, Catholic poetry, applying the models of modernism.