FLAŠAR, Martin. Mít, nebo být? Hudba na cestě od cimbálovky k Schönbergovi a od hudebnin ke Spotify. (To have or to be? Music on the way from the folklore to Schönberg and from the sheet music to Spotify.). In Hudebně-historické résumé aneb Od středověku po současnost, Hudební seminář KJM v Brně. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mít, nebo být? Hudba na cestě od cimbálovky k Schönbergovi a od hudebnin ke Spotify.
Name (in English) To have or to be? Music on the way from the folklore to Schönberg and from the sheet music to Spotify.
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hudebně-historické résumé aneb Od středověku po současnost, Hudební seminář KJM v Brně, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00105204
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English live music; recording; authenticity
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 4/1/2019 09:47.
Abstract
Erich Fromm kdysi navrhl dva mody existence člověka: modus bytí a modus vlastnění. Vztáhneme-li tyto mody na existenci hudby v evropské kultuře, získáme dva rozdílné pohledy na hudbu. Hudbu, jako autentickou zkušenost, kterou lze vytvářet, prožívat a sdílet, nebo hudbu jako zboží, které si lze koupit a vlastnit ji. Co tato zkušenost znamená v praxi? Jak se liší hudba, kterou vlastníme, od hudby, kterou žijeme? A jakou roli v ní hrají nová média a technologie?
Abstract (in English)
Erich Fromm once suggested two modes of human existence: the mode of being and the mode of ownership. If we apply these modes to the existence of music in European culture, we get two different views of the music. Music as an authentic experience that you can create, experience and share, or music as a commodity that you can buy and own. What does this experience mean in practice? How does the music we own from the music we live in differs? And what role do new media and technologies play in it?
Links
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/5/2024 17:37