2019
School in the Czech Republic
JANÍK, Tomáš a Eva MINAŘÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
School in the Czech Republic
Název česky
Školství v České republice
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Münster, Handbuch Schulpädagogik, od s. 261-270, 10 s. UTB, 2019
Nakladatel
Waxmann
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00107216
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-8252-8698-9
Klíčová slova česky
škola; vzdělávání; kurikulární reforma
Klíčová slova anglicky
school; education; curriculum reform
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2020 14:13, Dana Nesnídalová
V originále
In the chapter, we aim to introduce the development of education and curricular changes in the Czech Republic after the so-called Velvet Revolution (1989), with a special focus on the recent curriculum reform. We will describe four relatively distinct periods in the history of education in the Czech Republic after 1989. First, we will look at the 1990s as a period of deconstruction and partial stabilization when the country needed to turn away old principles and establish new ones on all levels of education. The second period dates approximately from the turn of the millennium till 2005. In this period, also called reconstruction phase, a strategic paper was prepared and authorized that described the visions for the development of education in the Czech Republic (White Paper, 2001) and a curriculum reform was designed and piloted. The third period – years 2005 to 2012 – is marked by the implementation of the reform. From 2012 (fourth period) we can see signs that the idea of the curriculum reform is being re-framed and steps are being taken that seem to go against its principles. We are going to discuss these tendencies in connection with the new strategic plans for the Czech education system (e.g. Education Strategy 2020).
Česky
Cílem kapitoly je představit vývoj vzdělávání a proměn kurikula v České republice po takzvané sametové revoluci (1989), a to se speciálním zřetelem ke kurikulární reformě. Popisujeme čtyři relativně jasně odlišitelné etapy vývoje vzdělávání. Nejdříve se zaměřujeme na devadesátá léta jako na období dekonstrukce a parciální stabilizace, kdy docházelo k odklonu od předrevolučních principů a ty byly nahrazovány novými, a to na všech úrovních vzdělávání. Druhá etapa datovaná přibližně od přelomu milénia do roku 2005 byla etapou rekonstrukce, kdy byl připravován strategický dokument, který vyjadřoval vize rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha, 2001) a kdy byla koncipována a pilotována kurikulární reforma. Třetí etapa (léta 2005-2012) byla věnována implementaci reformy. Od roku 2012 (čtvrtá etapa) se objevují signály svědčící o vytrácení kurikulární reformy a objevují se protichůdné tendence. V závěru diskutujeme výhled na období zavádění Strategie vzdělávací politiky do roku 2020.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaV |
|