e 2018

Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských a 1. stupně základních škol

SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Monika ČERNÁ, Lucie GRŮZOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských a 1. stupně základních škol

Název anglicky

Supporting the creation of a professional portfolio in pre-graduate education pre-school and primary teachers

Vydání

1. vyd. Brno, 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9177-1

Klíčová slova česky

Profesní portfolio; studenti; reflexe; státní závěrečná zkouška.

Klíčová slova anglicky

Professional portfolio; students; reflection; final state exam

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2019 09:48, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Publikace je metodickým materiálem určeným akademickým pracovníkům, kteří vyučují ve studijních programech Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Jejím cílem je představit reflektivně pojaté přípravné vzdělávání učitelů a roli profesního portfolio v něm. Publikace je zaměřená na proces i produkt profesního portfolia. Akcentuje roli portfolia v profesním rozvoji a učení studentů a jeho využití pro hodnocení vzdělávacích procesů. Měla by akademickým pracovníkům pomoci porozumět reflektivnímu procesu stávání se učitelem a podpořit individualizaci a autenticitu v profesionalizačním rozvoji studentů. Nedílnou součástí metodického textu jsou skripta určená studentům, která slouží jako průvodce k tvorbě vlastního portfolia tak, aby je mohli efektivně využít mj. jako podklad ke státní závěrečné zkoušce.

Anglicky

The publication is a methodological text intended for academic staff who teach in the study programmes Teacher for Primary Schools and Teacher for Kindergartens. It aims to present a reflective approach to initial teacher education and the role of the professional portfolio in it. The publication focuses on both the process and the product of the professional portfolio. It emphasises the role of portfolio in professional development and student learning and its use in evaluating educational processes. It should help teacher educators to understand the reflective process of becoming a teacher and to promote individualisation and authenticity in the professional development of students. An integral part of the methodological text is a study brochure for students (scriptum), which serve as a guide to creating their own portfolios which may be effectively used e.g. as a material for the final state exam.