J 2017

Wer is(s)t vegan, kauft vegan? Wer spricht vegan, verkauft vegan? Thematisierung des Veganismus in der Werbung aus sprachwissenschaftlicher Sicht

DATINSKÁ, Blanka

Základní údaje

Originální název

Wer is(s)t vegan, kauft vegan? Wer spricht vegan, verkauft vegan? Thematisierung des Veganismus in der Werbung aus sprachwissenschaftlicher Sicht

Název česky

Kdo jí (je) jako vegan, kupuje slovo vegan? Kdo mluví jako vegan, prodává veganské zboží? Tematizování veganství v reklamě z pohledu jazykovědy

Název anglicky

Who is vegan, buys vegan? Who speaks vegan, sells vegan? Thematization of veganism in advertising from a linguistic point of view

Autoři

DATINSKÁ, Blanka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Mitteilungen des Regensburger Verbunds für Werbeforschung - RVW, Regensburg, Universität Regensburg, 2017, 2198-0500

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00105336

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

reklama; veganství; jazykové prostředky; jazykověda; vegan; Německo; diskurs; diskurzivní lingvistika

Klíčová slova anglicky

advertising; veganism; language tools; linguistics; Germany; German language; discourse; discourse linguistics

Štítky

Změněno: 1. 3. 2019 15:05, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Der Beitrag widmet sich der linguistischen Betrachtung einer aktuellen gesellschaftlichen Entwicklung und präsentiert das Ergebnis der bereits durchgeführten Analyse, die sich mit diskurstypischen Sprachveränderungen und mit der Rolle und Macht des vielfach konnotierten Labels „vegan“ in der Welt der Werbung beschäftigt. Im Mittelpunkt steht nicht nur die diskurslinguistische Perspektive, sondern auch die Einstellung, dass diskursbildende Sprachmittel und Konnotationsänderungen einen Einfluss auf Bedeutungsstrukturen im (Sprach)Denken der Sprachgemeinschaft ausüben.

Česky

Příspěvek se věnuje lingvistickému pohledu na aktuální společenský vývoj v Německu a prezentuje výsledek analýzy, která se zabývá jazykovými změnami typickými pro zkoumaný diskurs a rolí a vlivem často konotovaného označení "vegan" ve světě reklamy. V centru stojí nejen perspektiva diskurzivní lingvistiky, ale také hypotéza, že jazykové prostředky tvořící konkrétní diskurs a změny konotací ovlivňují významové struktury v jazyce i myšlení společnosti.

Návaznosti

MUNI/A/1033/2017, interní kód MU
Název: Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a archivní práce a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům (Akronym: Vývojové tendence)
Investor: Masarykova univerzita, Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a archivní práce a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty