a 2018

The Phases Implemented in Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography

ČEŠKOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

The Phases Implemented in Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography

Název česky

Fáze problémově orientovaných výukových situací ve vlastivědě

Vydání

CGE 2018 International Conference, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Kanada

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

problem oriented learning and teaching; primary geography

Klíčová slova anglicky

problémově orientované vyučování a učení; primární geografie

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2019 15:37, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The paper will present an analysis of learning situations that develop the problem-solving competence in primary geography. Its aim is to describe the distribution and length of the phases of problem-oriented learning situations (PLS) so that we could see how the problem instruction of primary geography is organised. While identifying problem-oriented learning situations we followed the Problem-based learning and teaching approach. Based on available studies, we distinguish 8 phases of PLS (Problem structuring, Initiation, Analysing the problem-oriented task, Searching for information, Synthesizing findings, Summarizing, Presenting the solution, Reflecting). These phases provide an analytical frame for a more detail investigation of PLSs and their use in instruction.

Česky

V příspěvku byly prezentovány výsledky analýzy problémově orientovaných výukových situací (POVS) ve výuce vlastivědy (geografické části). Cílem je popsat zastoupení a délku fází POVS, a to na vzorku 10 vyučovacích hodin vlastivědy ve druhém období 1. stupně. Výsledky ukazují na nejčetnější zastoupení fáze analyzování problému a následně sumarizování řešení.