2018
The Phases Implemented in Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography
ČEŠKOVÁ, TerezaZákladní údaje
Originální název
The Phases Implemented in Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography
Název česky
Fáze problémově orientovaných výukových situací ve vlastivědě
Autoři
Vydání
CGE 2018 International Conference, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Kanada
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
problem oriented learning and teaching; primary geography
Klíčová slova anglicky
problémově orientované vyučování a učení; primární geografie
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2019 15:37, Dana Nesnídalová
V originále
The paper will present an analysis of learning situations that develop the problem-solving competence in primary geography. Its aim is to describe the distribution and length of the phases of problem-oriented learning situations (PLS) so that we could see how the problem instruction of primary geography is organised. While identifying problem-oriented learning situations we followed the Problem-based learning and teaching approach. Based on available studies, we distinguish 8 phases of PLS (Problem structuring, Initiation, Analysing the problem-oriented task, Searching for information, Synthesizing findings, Summarizing, Presenting the solution, Reflecting). These phases provide an analytical frame for a more detail investigation of PLSs and their use in instruction.
Česky
V příspěvku byly prezentovány výsledky analýzy problémově orientovaných výukových situací (POVS) ve výuce vlastivědy (geografické části). Cílem je popsat zastoupení a délku fází POVS, a to na vzorku 10 vyučovacích hodin vlastivědy ve druhém období 1. stupně. Výsledky ukazují na nejčetnější zastoupení fáze analyzování problému a následně sumarizování řešení.