2018
The Differences Between Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography and Czech Primary Science
ČEŠKOVÁ, TerezaZákladní údaje
Originální název
The Differences Between Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography and Czech Primary Science
Název česky
Rozdíly v problémově orientovaných výukových situací v přírodovědě a vlastivědě na 1. stupni ZŠ
Autoři
ČEŠKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
2018 IGU Regional Conference - CAG Annual Meeting - NCGE Annual Conference, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Kanada
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00105396
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
problem oriented learning and teaching; primary geography; primary Science
Klíčová slova anglicky
problémově orientované vyučování a učení; primární geografie; přírodověda
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 26. 2. 2019 12:03, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
V originále
The paper will present a comparison of learning situations that develop the problem-solving competence in primary geography and primary Science. Its aim is to describe the differences, if there are some, between these two subjects, specifically in the problem-oriented learning situations (PLS) that have a potential to develop a problem-solving competence in distribution and length of the phases of PLSs. Based on available studies, we distinguish 8 phases of PLS (Problem structuring, Initiation, Analysing the problem-oriented task, Searching for information, Synthesizing findings, Summarizing, Presenting, Reflecting). The research sample consists of 10 videorecordings (5 classes, 2 lessons in each) of Czech primary geography lessons collected in a study year 2017/2018 and of primary Science collected in 2011. A structured nonparticipant observation based on a categorical system that results from the descriptions of the phases of PLS is used for the analysis. To report the overall results, we use descriptive statistics, for a description of the distribution of the phases in the PLS we use absolute and relative frequencies. The analysis is currently underway. So far we have complete results for Science instruction: we identified 522 tasks in total, out of them 41 were problem-oriented tasks which were organised into 31 PLS. In 6 out of 10 lessons the time allocated to PLS is more than a quarter of the lesson duration. The most frequent phases were Analysing, Initiation and Summarisation. Finding the differences between subjects is the first step to find ways how to develop a problem-solving competence better.
Česky
Příspěvek se zabývá srovnáním problémově orientovaných výukových situací (POVS) v přírodovědě a vlastivědě. Na vzorku 10 hodin přírodovědy pořízených v roce 2011 a 10 hodin vlastivědy pořízených ve školním roce 2017/2018 jsou analyzovány fáze POVS a následně je vyvozena komparace obou vzorků.
Návaznosti
MUNI/A/1186/2017, interní kód MU |
|