2018
Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance.
PERUTKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance.
Název česky
Oratoria určená k provádění u Božího hrobu v českých zemích a Rakousku v 18. století (část II). K problematice transferu sepolker a možnostem jejich poloscénického nebo scénického provádění.
Autoři
PERUTKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1212-0391
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00105413
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000464340800023
Klíčová slova česky
oratorium; sepolkro; Boží hrob; Svatý týden; 18. století; Rakousko; české země; Morava
Klíčová slova anglicky
oratorio; sepolcro; holy sepulchre; Holy Week; 18th century; Austria; Bohemian lands; Moravia
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 4. 2024 10:38, Mgr. Michal Petr
V originále
This part of study deals with the oratorios performed at the holy sepulchre (sepolcri) and focuses particularly on the transfer of certain compositions or librettos and on their potential stage performances. In the 18th century, among the most interesting, original phenomenons of this genre belonged the performances of particular sepolcri in various places and years, as well as the problematic of “traveling” librettos, which were arranged by various composers. Right now, the most unanswered questions concern the staged or semi-staged performance practise of these works. In any case, both the holy sepulchre and painted prospect, which was often placed in front of an altar, have noteworthy theatrical features. It seems that the staged and semi-staged performances were popular in some monastic communities; however, information about this kind of performing practise is oftentimes ambiguous.
Česky
Oratoria určená k provozování u Božího hrobu jsou v této části studie pojednána především z hlediska transferu konkrétních děl či libret a možného scénického ztvárnění. Uvádění jednotlivých děl na různých místech či v různých letech a především pak fenomén „putujících“ libret, která mohla být zhudebňována různými autory, patří k nejzajímavějším průvodním jevům tohoto žánru v 18. století. Nejvíce nezodpovězených otázek se prozatím týká scénického či poloscénického ztvárnění těchto oratorií. V každém případě je výrazným teatrálním aspektem jak samotný Boží hrob, tak malovaný prospekt, který byl mnohdy umístěn před oltářem. Zdá se, že scénické nebo poloscénické ztvárnění bylo oblíbené v některých duchovních řádech; indicie o tomto ztvárnění jsou však mnohdy nejednoznačné. V každém případě musí být všechny pojednané aspekty předmětem dalšího výzkumu.
Návaznosti
MUNI/A/0907/2017, interní kód MU |
|