C 2018

Not Innocent, but Vulnerable: An Approach to Childhood Innocence.

JARKOVSKÁ, Lucie a Sharon LAMB

Základní údaje

Originální název

Not Innocent, but Vulnerable: An Approach to Childhood Innocence.

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Sharon LAMB (840 Spojené státy)

Vydání

Cambridge, The Cambridge Handbook of Sexual Development: Childhood and Adolescence, od s. 76-93, 18 s. Cambridge Handbooks in Psychology, 2018

Nakladatel

Cambridge University Press

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00107232

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-1-107-19071-9

Klíčová slova česky

nevinnost; zranitelnost; dětství; sexualita; sex education

Klíčová slova anglicky

innocence; vulnerability; childhood; sexuality; sex education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2020 09:11, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The chapter begins by examining the concept of childhood innocence, the critiques of the concept, and critiques about the political use of the concept. We go on to ask what about childhood innocence or similar concepts might be preserved in the area of sex education and childhood sexuality in general. We agree that using the concept of innocence to make claims on behalf of children has an insidious effect on discourse about children, not only because it positions children as helpless, incompetent, and entirely dependent on the will and decisions of adults but because it also supports political agendas harmful to children and other marginalized groups. The concept of innocence, as it is currently used across the globe with regard to sex and sexuality, also tends to be activated around certain (privileged) groups of children, while other kinds of children are neglected based on their race, class, ethnicity, or geopolitical location. We acknowledge, however, that the concept of innocence has historically also been closely connected with some policies and actions that were taken in order to make children´s lives better. So, we argue that when critiquing the concept of childhood sexual innocence, scholars should be careful not to at the same time neglect the need for children´s protection. We suggest replacing the concept of innocence with the concept of vulnerability.

Česky

Kapitola kriticky přezkoumává koncept dětské nevinnosti a politické využití tohoto konceptu. Zamýšlí se nad tím, co z tohoto konceptu může být užitečné pro sexuální výchovu a obecně dětskou sexualitu. Kritika konceptu dětské nevinnosrti by však neměla vést k opomíjení ochrany dětí. Navrhujeme, aby byl koncept nevinnosti nahrazen konceptem zranitelnosti.

Návaznosti

GA16-18940S, projekt VaV
Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti