2018
La cuisine du merveilleux : Jacques Ferron et Les roses sauvages
KYLOUŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
La cuisine du merveilleux : Jacques Ferron et Les roses sauvages
Název česky
Jak se dělá zázračno : Jacques Ferron a jeho román Les roses sauvages
Název anglicky
The kitchen of the marvelous : Jacques Ferron and Les roses sauvages
Autoři
KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Echo des études romanes, České Budějovice, Gallica o.s. 2018, 1801-0865
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00105546
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
quebecký román; Jacques Ferron; zázračno; vztah mezi fikcí a věcnou literaturou
Klíčová slova anglicky
Quebec novel; Jacques Ferron; marvelous; spatiality; relationship between fiction and non-fiction
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2019 15:26, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
L'analyse du roman Les roses sauvages de Jacques Ferron suit trois voies: l'implication du merveilleux et des mythemes du conte La Belle au bois dormant dans un texte romanesque, la structuration et la sémantisation de la spatialité, la relation complémentaire entre la fiction (roman) et les narratifs non-fictifs (la nosologie de Ferron d'une patiente et son propre témoignage). Dans cette configuration narrative, le theme central de la folie reçoit un éclairage spécifique. Le roman fonctionne comme un pont entre l’universel et l’individu en approfondissant et en complétant la réflexion polémique de Ferron et en transfigurant le témoignage personnel de la patiente en un message littéraire, une vérité sub specie aeternitatis.
Česky
Analýza románu Jacquesa Ferrona Les roses sauvages sleduje tři aspekty: vpis zázračna a mythemů pohádkového příběhu Šípkové Růženky do románového textu, prostorové uspořádání a semantizaci prostorovosti, komplementární vztah mezi románovou fikcí - věcnou nefikční informací (Ferronova diagnóza pacientky a její vlastní svědectví). V této narativní konfiguraci ústřední téma šílenství nabývá specifické osvětlení. Román funguje jako most mezi nadčasovým sdělením a konkrétním lidským osudem, prohlubuje a doplňuje polemickou reflexi Ferrona a proměňuje osobní svědectví pacienta v literalizované poselství, pravda sub specie aeternitatis.
Anglicky
The analysis of Jacques Ferron’s novel Les roses sauvages follows three paths: the implication of marvelous and of the mythemes of the tale Sleeping Beauty in a novelistic text, the spatial arrangement and the semantization of spatiality, the complementary relation between fictional (novel) and non-fictional narratives (Ferron’s nosology of a patient and her own testimony). In this narrative configuration, the central theme of madness receives a specific lighting. The novel functions as a bridge between universal and individual by deepening and completing Ferron’s polemical reflection and by transfiguring patient’s personal testimony into a literalized message, a truth sub specie aeternitatis.
Návaznosti
MUNI/A/1050/2017, interní kód MU |
|