Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1487202, author = {Pavlík, Ondřej}, article_location = {Praha}, article_number = {4}, keywords = {film; analysis; Angela Schanelec; slow cinema; berlin school}, language = {cze}, issn = {0862-397X}, journal = {Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu}, title = {Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii}, url = {http://www.iluminace.cz/index.php/cz/article?id=211}, volume = {29}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1487202 AU - Pavlík, Ondřej PY - 2017 TI - Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii JF - Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu VL - 29 IS - 4 SP - 47-68 EP - 47-68 PB - Národní filmový archiv SN - 0862397X KW - film KW - analysis KW - Angela Schanelec KW - slow cinema KW - berlin school UR - http://www.iluminace.cz/index.php/cz/article?id=211 N2 - Studie analyzuje filmy německé režisérky Angely Schanelec v kontextu pomalé kinematografie. Zatímco existující výzkum pomalé kinematografie zdůrazňuje její opoziční vztah k rapidně se zrychlující hollywoodské kinematografii a neoliberálnímu kapitalismu, zde je důraz na opozice přítomné uvnitř pomalých filmů. Na základě analytické poetiky filmu Davida Bordwella a neoformalistického přístupu Bordwella a Kristin Thompson tato studie tvrdí, že filmy A. Schanelec jsou řízeny vzájemně protikladnými, systematicky rozvíjenými typy pohybu na rovině formy i stylu. Pomalý nebo zpomalený pohyb je často kontrastován s uvolněným či zdůrazněným pohybem. Jak ukazuje podrobná analýza filmu Můj pomalý život, tento film výrazně brzdí pohyb na úrovni vyprávění (postavy, události, časoprostorové mezery), k čemuž pak tvoří kontrast jeden nečekaný výbuch nekontrolovaného pohybu na úrovni hereckého projevu. Následující krátké analýzy filmů Odpoledne a Orly pak ilustrují, jak se tato dynamika mezi různými typy pohybu proměňuje napříč režisérčinými dalšími snímky. Odpoledne obsahuje podobnou dynamiku jako Můj pomalý život, tentokrát však na rovině stylu, kde stabilní vnitřní norma, sestávající z pomalých pohybů kamery a detailního rámování je sporadicky narušena nečekanou deviací. Orly pak rovnoměrně kombinuje různé typy potlačovaného a zdůrazňovaného pohybu na rovině formy i stylu. Jak tato studie ukazuje, pomalé filmy nemusí být nutně chápány jen jako opoziční vzdor k dominantnímu typu kinematografie. Samy o sobě mohou tyto filmy obsahovat vzrušující protikladné opozice. ER -
PAVLÍK, Ondřej. Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii. \textit{Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu}. Praha: Národní filmový archiv, 2017, roč.~29, č.~4, s.~47-68. ISSN~0862-397X.
|