PAVLÍK, Ondřej. Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii. Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2017, roč. 29, č. 4, s. 47-68. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii
Název anglicky The Films of Angela Schanelec : Between Boredom and Excited Anticipation : Minimalistic Motion in Slow Cinema
Autoři PAVLÍK, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2017, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00105563
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky analýza; film; Angela Schanelec; pomalá kinematografie; berlínská škola
Klíčová slova anglicky film; analysis; Angela Schanelec; slow cinema; berlin school
Štítky analýza, film, pomalá kinematografie, rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Večeřa, Ph.D., učo 261655. Změněno: 27. 3. 2019 23:08.
Anotace
Studie analyzuje filmy německé režisérky Angely Schanelec v kontextu pomalé kinematografie. Zatímco existující výzkum pomalé kinematografie zdůrazňuje její opoziční vztah k rapidně se zrychlující hollywoodské kinematografii a neoliberálnímu kapitalismu, zde je důraz na opozice přítomné uvnitř pomalých filmů. Na základě analytické poetiky filmu Davida Bordwella a neoformalistického přístupu Bordwella a Kristin Thompson tato studie tvrdí, že filmy A. Schanelec jsou řízeny vzájemně protikladnými, systematicky rozvíjenými typy pohybu na rovině formy i stylu. Pomalý nebo zpomalený pohyb je často kontrastován s uvolněným či zdůrazněným pohybem. Jak ukazuje podrobná analýza filmu Můj pomalý život, tento film výrazně brzdí pohyb na úrovni vyprávění (postavy, události, časoprostorové mezery), k čemuž pak tvoří kontrast jeden nečekaný výbuch nekontrolovaného pohybu na úrovni hereckého projevu. Následující krátké analýzy filmů Odpoledne a Orly pak ilustrují, jak se tato dynamika mezi různými typy pohybu proměňuje napříč režisérčinými dalšími snímky. Odpoledne obsahuje podobnou dynamiku jako Můj pomalý život, tentokrát však na rovině stylu, kde stabilní vnitřní norma, sestávající z pomalých pohybů kamery a detailního rámování je sporadicky narušena nečekanou deviací. Orly pak rovnoměrně kombinuje různé typy potlačovaného a zdůrazňovaného pohybu na rovině formy i stylu. Jak tato studie ukazuje, pomalé filmy nemusí být nutně chápány jen jako opoziční vzdor k dominantnímu typu kinematografie. Samy o sobě mohou tyto filmy obsahovat vzrušující protikladné opozice.
Anotace anglicky
The analytical study analyses the films of the German director Angela Schanelec in the context of slow cinema. While existing scholarship on slow cinema emphasizes its oppositional relationship to rapidly accelerating contemporary Hollywood cinema and neoliberal capitalism, here the focus is on contradictions within slow films themselves. Drawing upon David Bordwell’s analytical poetics of cinema and Bordwell’s and Kristin Thompson’s neoformalist approach, this study proposes that Schanelec’s films are driven by mutually opposed, systematically developed types of motion that appear on the level of form and style. More specifically, slow or decelerated motion is often contrasted with unchecked or accelerated motion. As the detailed analysis of Passing Summer demonstrates, this film heavily decelerates motion on the level of narration (characters, events, spatiotemporal ellipses), which is then contrasted with a sudden isolated burst of unchecked motion on the level of acting. The following brief analyses of Afternoon and Orly then illustrate how the interplay of different types of motion changes across Schanelec’s ouevre. Afternoon features a similiar dynamism, this time on the level of style where a stable intrinsic norm, consisting of slow camera movements and close framings, is sporadically challenged by unexpected deviation. Finally, Orly evenly combines diverse types of suppressed and accentuated motion on the level of both form and style. As this study shows, slow films do not have to be exclusively understood as an opposition to an extrinsic dominant film practice. They themselves are full of various exciting oppositions and contradictions.
Návaznosti
MUNI/A/0886/2017, interní kód MUNázev: Kulturní série v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní série v dějinách kinematografie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 10:21