2018
Harry Potter : The Boy Whose Story We Have Always Heard
KRAJNÍK, FilipZákladní údaje
Originální název
Harry Potter : The Boy Whose Story We Have Always Heard
Název česky
Harry Potter: Chlapec, jehož jsme všichni slyšeli
Autoři
KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
5th International Conference of English and American Studies SILESIAN STUDIES IN ENGLISH — SILSE 2018, 6-7 September 2018, Opava, Czech Republic, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00105600
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
J. K. Rowlingová; Harry Potter; dětská literatura; archetypální kritika; metamýtus
Klíčová slova anglicky
J. K. Rowling; Harry Potter; children’s literature; myth criticism; meta-myth
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2019 10:24, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
The year 2017 marked the 20th anniversary of the publication of the first novel of the Harry Potter series. On that occasion, a number of authors and critics commented on the phenomenon, trying to figure out why the Harry Potter series gained such praise and popularity among readers and critics alike. Julia Eccleshare, Director of the Hay Children’s Festival, for instance, attributed the popularity of the series to “the diverse and inventive cast of characters”, as well as “the originality of everything about Hogwarts”. At the same time, however, she noted that “any experienced reader might have felt that they had read such a story before”. Indeed, this feeling that the Harry Potter novels are an amalgamation of modern themes and old story-telling has not escaped the attention of scholars. In their discussion of heroism in Harry Potter, Katrin Berndt and Lena Steveker argue that the novels “rely on established generic, moral and popular codes to develop a new and genuine mode of expressing what a globalized world has applauded to be ethically exemplary models worth aspiring to”. Similarly, in his Christian reading of the books, John Granger maintains that “[t]he Harry Potter novels […] touch our hearts because they contain themes, imagery, and engaging stories that echo the Great Story we are wired to receive and respond to”. Going back even to the Graeco-Roman era, Richard A. Spencer observes that Rowling “borrows from and applies ancient themes, terms and situations to modern times”, providing “variation on the originals, while infusing the present with the uniqueness of the past”. Perhaps the “whole new place to play in”, which, according to Eccleshare, Rowling has given her readers, is not as new as the readers might be led to believe. Employing myth and archetypal criticism, this presentation will argue that the reason why the Harry Potter series resonates with such a wide reading audience lies in Rowling’s effective implementation of narrative and cultural patterns that make her stories something that might be called a “meta-myth” (a term used by Jordan B. Peterson) or a “basic plot” (Christopher Booker's term) that the readers easily recognise and respond to. Through Rowling’s work with archetypal and mythical elements, the story of the Boy Who Lived can easily be considered a story we have, in one form or another, always heard.
Česky
V roce 2017 proběhlo 20. výročí vydání prvního románu ságy o Harry Potterovi. Při této příležitosti řada spisovatelů a kritiků poskytla komentář k potterovskému fenoménu a snažila se zodpovědět otázku, proč série o Harry Potterovi dosáhla u čtenářů i kritiků takového úspěchu. Julia Accleshareová, ředitelka Hay Children's Festival, kupříkladu přisoudila popularitu série "různorodým a vynalézavě napsaným postavám" a "originalitě všeho, co se týká Bradavic". Zároveň ovšem poukázala na to, že "každý zkušený čtenář mohl mít pocit, že podobný příběh už četl". Dojem, že romány o Harry Potterovi jsou směsicí moderních témat a starého vyprávění, neunikl pozornornosti badatelů. V jejich analýze hrdinství v Harry Potterovi Katrin Berndtová and Lena Stevekerová říkají, že romány "spoléhají na znamých generických, morálních a všeobecných kódech, aby přišly s novým a autentickým způsobem vyjádření toho, co globalizovaný svět považuje za etické modely, které jsou hodné následování". Podobně ve svém křesťanském rozboru těchto knih John Granger tvrdí, že "romány o Harry Potterovi ... se dotýkají našich srdcí, protože obsahují témata, obrazy a strhující příběhy, které odrážejí Velký příběh, pro jehož přijetí jsme naprogramováni". Richard A. Spencer zachází až do antického období a všímá si skutečnosti, že Rowlingová se "vypůjčuje prvky středověkých témat, termínů a situací a aplikuje je na moderní dobu", čímž poskytuje "variaci originálů a naplňuje přítomnost jedinečností minulosti". Možná tedy "zcela nové místo na hraní", které podle Eccleshareové Rowlingová věnovala svým čtenářům, není tak nové, jak by si tito čtenáři mohli myslet. Za pomoci archetypální kritiky se tato prezentace pokusí dokázat, že důvod, proč si série románů o Harry Potterovi získala oblibu u takového množství čtenářů tkví ve skutečnosti, že autorka efektivně využívá narativní a kulturní vzorce, které z jejích příběhů dělají cosi, co bychom mohli nazvat "metamýtem" (termín Jordana B. Petersona) či "základním příběhem" (termín Chrostophera Bookera), který čtenáři snadno rozpoznají a na nějž okamžitě reagují. Díky práci Rowlingové s archetypálními a mytickými prvky se příběh chlapce, který přežil, stává příběhem chlapce, jehož příběh jsme všichni, v takové či onaké formě, slyšeli.
Návaznosti
MUNI/A/1003/2017, interní kód MU |
|