KOKEŠ, Radomír D. Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu. Iluminace. Praha, 2018, roč. 30, č. 2, s. 31-57. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu
Název anglicky Film Acting, Czech Silent Cinema, and Questions of the Film Style Research
Autoři KOKEŠ, Radomír D. (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Iluminace, Praha, 2018, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00105627
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky filmové herectví; (mezi)národní dějiny filmového stylu; česká němá kinematografi; poetika filmu; rozbor filmu
Klíčová slova anglicky film acting; (inter)national history of film style; Czech silent cinema; poetics of cinema; film analysis
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Večeřa, Ph.D., učo 261655. Změněno: 27. 3. 2019 23:11.
Anotace
V souladu se svým názvem tato studie staví do centra svého zájmu vztah mezi jím načrtnutými oblastmi. Klade si otázku, nakolik lze skrze formálně analytický výzkum filmového herectví načrtnout i vysvětlit dis/kontinuity stylistických dějin českého němého filmu v období do roku 1922, a to na pozadí dosaženého poznání na poli mezinárodní historiografie filmového stylu. V prvním rozsáhlejším bloku tato studie argumentačně postupuje shora dolů. Odráží se od již existujících interpretačních rámců spojených s ranými dějinami filmového herectví, a to převážně ve velkých zahraničních kinematografiích. Tyto vztahuje k otázkám filmové praxe a výstavby filmových děl v české kinematografii ve srovnatelném období desátých let minulého století. Namísto mechanického hledání shodných ploch se nicméně pokouší ve vztahu k dějinám českého filmu kriticky testovat samu jejich platnost, využitelnost a vysvětlovací hodnotu. Argumentace druhého rozsáhlejšího bloku oproti tomu postupuje zdola nahoru, když vychází z pečlivé analýzy konkrétních děl a filmařské praxe. Nabízí řez jedním rokem české filmové výroby (1918) a rozebírá trojici srovnatelně dlouhých třícívkových filmů se silnou ženskou protagonistkou: ČERTISKO, A VÁŠEŇ VÍTĚZÍ a UČITEL ORIENTÁLNÍCH JAZYKŮ. Ptá se po principech herecké práce, otázkách inscenování a především po jejich funkcích ve filmových dílech, jež vzájemně srovnává a zasazuje do širších historických souvislostí.
Anotace anglicky
This article focuses on formally analytical research of film acting and raises two questions. (1) To what degree it is a feasible approach towards film acting outline and how does it explain the continuities and discontinuities of a stylistic history of Czech silent cinema till 1922? (2) To what degree such aim is or is not attainable with the help of existing knowledge in the field of international film style historiography? In its first part, this study follows top-down argumentation. It reflects the already existing interpretative frameworks associated with the early history of film acting, mainly in large foreign cinemas (for example the American and the French). These are related to the cinematic practices of Czech cinema in this particular era on one side, and the constructive principles of preserved Czech films from the late teens and early 1920s on the other. Instead of mechanically identifying the similar or even the same features, this article attempts to critically examine the validity, usability and explanatory value of these interpretative frameworks vis-a-vis the stylistic history of Czech cinema. The second part of this article reverses the previous process of the argumentation as it moves from the bottom to the top. It focuses on a thorough stylistic and narrative analysis of particular Czech films on the background of identified period filmmaking practices in Czech cinema. The article thus offers a synchronic explanation of certain stylistic aspects of a one year of Czech film production (1918) and discusses three three-reels films with a strong female protagonist: Čertisko (The Little Rascal), A vášeň vítězí (And the Passion Triumphs), and Učitel orientálních jazyků (The Oriental Languages' Teacher). In connection with these films, the article analyzes the principles of the acting techniques, explores the questions of cinematic staging and, above all, explains their functions in particular film works, which are compared one to another and put in a broader historical context.
Návaznosti
MUNI/A/0886/2017, interní kód MUNázev: Kulturní série v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní série v dějinách kinematografie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 04:45