Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1487780, author = {Kokeš, Radomír D.}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/BL2018-2-2}, keywords = {Film; Cinema; Television; Storytelling; Narrative Techniques; Spiral Narrative; Loop Narrative; Narrative Schema; Innovation; Fictional Worlds; Narratology; Historical Poetics; Poetics of Fiction; Film Analysis}, language = {cze}, issn = {1213-2144}, journal = {Bohemica Litteraria}, title = {Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění}, url = {https://www.academia.edu/38007529}, volume = {roč. 21}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1487780 AU - Kokeš, Radomír D. PY - 2018 TI - Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění JF - Bohemica Litteraria VL - roč. 21 IS - 2 SP - 9-45 EP - 9-45 SN - 12132144 KW - Film KW - Cinema KW - Television KW - Storytelling KW - Narrative Techniques KW - Spiral Narrative KW - Loop Narrative KW - Narrative Schema KW - Innovation KW - Fictional Worlds KW - Narratology KW - Historical Poetics KW - Poetics of Fiction KW - Film Analysis UR - https://www.academia.edu/38007529 N2 - Článek rozpoznává specifický vzorec audiovizuálního vyprávění: postava je uvězněna opakujícím se segmentu prostoru, času a kauzality, je si toho vědoma a snaží se s touto skutečností nějak vyrovnat. Tento vyprávěcí vzorec, známý například z filmu Na Hromnice o den více (1993), je označen za "spirálový narativ" a vysvětlován coby inovativní schéma, jež od devadesátých let minulého století pro americké tvůrce plní ozvláštňující funkci ve vztahu k rozmanitému množství zavedených žánrových či obecněji vývojových modelů. V první části studie je spirálový narativ strukturně i funkčně odlišen od narativu smyčkového, přičemž je načrtnuto i několik analyticky vypozorovaných estetických norem. Výklad se zaměřuje i na některé ze způsobů, jimiž může využití spirálového narativu působit na diváky a nabízí rovněž některé možné estetické zdroje samotné spirálové techniky, kterou lze považovat za základ spirálového narativu coby inovativního schématu. Druhá část studie přechází na mnohem konkrétnější úroveň výkladu, a to k podrobnějšímu rozboru krátkometrážního díla 12:01 PM (1990), televizního snímku 12:01 (1993) a již zmíněného filmu NA HROMNICE O DEN VÍCE. Jeho prostřednictvím je navržena historická trajektorie, jež funkčně vysvětluje postupné ustavení spirálového narativu v americké audiovizi coby pomocného inovativního vzorce v podobě, v jaké se rozvíjí dodnes. ER -
KOKEŠ, Radomír D. Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění. \textit{Bohemica Litteraria}. 2018, roč. 21, č.~2, s.~9-45. ISSN~1213-2144. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BL2018-2-2.
|