k 2018

Jak učitelé a studenti učitelství monitorují práci ve dvojicích v hodinách angličtiny? Pohled eye-trackingu

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Zuzana ŠMIDEKOVÁ a Miroslav JANÍK

Základní údaje

Originální název

Jak učitelé a studenti učitelství monitorují práci ve dvojicích v hodinách angličtiny? Pohled eye-trackingu

Název anglicky

How (student) teachers monitor pairwork in English lessons? Insights from eye-tracking

Autoři

MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí), Zuzana ŠMIDEKOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101588

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

profesní vidění;eye-tracking;výuka angličtiny

Klíčová slova anglicky

professional vision;eye-tracking;English language teaching
Změněno: 29. 9. 2019 22:05, Mgr. Zuzana Juříková, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie si klade za cíl prozkoumat profesní vidění učitelů anglického jazyka pomocí metody eye-trackingu, a to konkrétně během práce ve dvojicích/skupinách. Práce učitele se třídou je náročná na pozornost – výukové situace jsou charakterizovány svou simultánností, multidimenzionálností, nepředvídatelností a aktuálností (nelze je zastavit a ze situace vystoupit; srov. Doyle, 1977). Učitelé musí věnovat pozornost mnoha aspektům výuky najednou (žáci, činnost učitele, učebnice, prostředí atd.). To, co vnímají a co vidí, informuje jejich rozhodovací procesy a přímo ovlivňuje jejich činnost. Proto je nutné pochopit, jak učitelé (především zkušení učitelé) monitorují situace ve třídě, jak získávají informace o tom, co se ve třídě děje, a jak získané informace interpretují. Tyto procesy, často označované jako profesní vidění (např. Sherin, 2007), jsou dlouhodobě zkoumány u učitelů různých předmětů, převážně však učitelů matematiky a přírodních věd (Sherin, 2007). V poslední době je za tímto účelem využívána metoda eye-trackingu – sledování očních pohybů (a tedy zaměření vizuální pozornosti; srov. např. van den Bogert et al., 2014).Byly provedeny rozhovory se studenty učitelství AJ (n=10) a zkušenými učiteli AJ s praxí nad 5 let (n=10) nad videozáznamy z výuky AJ. V průběhu sledování byly zaznamenávány oční pohyby respondentů. Data byla sbírána pomocí zařízení SMI RED250MOBILE a analyzována v softwaru BeGaze. Videosekvence byla rozdělena do tzv. oblastí zájmu (areas of interest). Poté bylo zjišťováno, jak často a jak dlouho věnovali respondenti jednotlivým oblastem pozornost. Získané údaje jsou dále zpracovány běžnými statistickými metodami (porovnání dvou skupin – studenti učitelství a zkušení učitelé). V tomto příspěvku budou diskutovány pouze výsledky vztahující se k videosekvencím, které ukazovaly práci žáků ve dvojicích nebo skupinách (dvě videosekvence). Získaná data jsou v současné době analyzována. Výsledky nám pomohou pochopit principy věnování pozornosti ve výuce při práci ve dvojicích/skupinách. Předchozí výzkumy ukazují na „bílá místa“ – oblasti, kterým začínající učitelé věnují méně pozornosti, ale které nesou důležité informace pro monitorování situace (např. Wolff et al., 2016). Naše výsledky mohou tento fenomén specifikovat pro učitele AJ a práci ve dvojicích/skupinách.

Anglicky

The study aims to investigate how English as a foreign language (student) teachers monitor pairwork. It is part of a broader study on EFL teachers’ professional vision. 10 student teachers and 10 experienced teachers watched video sequences from EFL lessons. Their eye movements were monitored using SMI RED250MOBILE. The gathered data were analysed using BeGaze software. We looked at the number and duration of fixation in selected areas of interest and compared the data for the student teachers and experienced teachers. Results will be available at the time of presentation. They will shed light on how teachers cope with the increased demands when it comes to monitoring pairwork in EFL lessons.

Návaznosti

GA17-15467S, projekt VaV
Název: Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu