J 2018

Czech Republic and Norway on their path todigital education

ZOUNEK, Jiří, Klára ZÁLESKÁ, Libor JUHAŇÁK, Ondřej BÁRTA, Kristýna VLČKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Czech Republic and Norway on their path todigital education

Název česky

Česká republika a Norsko na cestě k digitálnímu vzdělávání

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, domácí), Klára ZÁLESKÁ (203 Česká republika, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Ondřej BÁRTA (203 Česká republika, domácí) a Kristýna VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101591

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Implementace ICT do vzdělávání; vzdělávací politika;Česká republika;Norsko; srovnávací studie

Klíčová slova anglicky

implementation of ICT in education; educational policies; Czech Republic; Norway; comparative study

Štítky

Změněno: 10. 4. 2019 13:58, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Digital technologies are a common feature of present society and people’s lives. They have made a significant entry into education as well. Information and communication technologies (ICT) have therefore become an important political issue as early as in the last decades of the 20th century, when this topic was reflected by the priorities and goals of educational policies. The authors focus in the study on the history and transformations of educational policies in ICT in two European countries with distinct geographies, economies and politics. They nevertheless share several features concerning integrating ICT in education. The authors use the qualitative comparative study of the two countries to approach the two countries as cases, this allowing for a relatively detailed insight into the issue including its contexts. The goal of the study is to explore and describe the development and transformations on Czech and Norwegian educational policies in information and communication technologies. The authors explore the approaches the two countries chose to integrate ICT into their respective education systems. The study finishes by comparing the state of affairs in the implementation of digital technologies into education in four specific areas.

Česky

Digitální technologie jsou běžnou součástí dnešní společnosti i života lidí. Významně vstoupily rovněž do vzdělávání. Informační a komunikační technologie se proto staly důležitým politickým tématem, a to již v posledních desetiletích 20. století, když toto téma reflektovala vzdělávací politika ve svých prioritách a cílech. Autoři se ve své studii zaměřují na historii a proměny vzdělávací politiky v oblasti ICT ve dvou evropských zemích. Tyto země jsou odlišné, jak geograficky, tak ekonomicky i politicky, přesto lze v těchto zemích nalézt v oblasti začleňování ICT do vzdělávání několik podobných momentů. Autoři prostřednictvím kvalitativně orientované srovnávací studie dvou států přistupují k oběma státům jako k případům, což jim umožňuje poměrně detailní vhled do zkoumané problematiky včetně jejího kontextu. Cílem studie je tak prozkoumat a popsat vývoj a proměny české a norské vzdělávací politiky v oblasti informačních a komunikačních technologií. Autoři zkoumají, jaké přístupy země volily k formulování vizí či priorit ve zkoumané oblasti. Identifikovali rovněž klíčové etapy v začleňování ICT do vzdělávání. V závěru studie srovnávají současný stav začlenění digitálních technologií do vzdělávání ve čtyřech konkrétních oblastech.

Návaznosti

GA17-06152S, projekt VaV
Název: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Grantová agentura ČR, Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů