J 2017

„... viell fürsten halten ein Musica“ Musik und Musiker am Hofe der Fürsten von Liechtenstein im 17. Jahrhundert

MAŇAS, Vladimír

Základní údaje

Originální název

„... viell fürsten halten ein Musica“ Musik und Musiker am Hofe der Fürsten von Liechtenstein im 17. Jahrhundert

Název česky

… viell fürsten halten ein Musica… Hudba a hudebníci na dvoře knížat z Lichtenštejna v 17. století

Název anglicky

… viell fürsten halten ein Musica… Music and musicians in the court of the princes of Liechtenstein in the 17th century

Autoři

MAŇAS, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia historica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-7429

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00105647

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

raný novověk; aristokracie; hudba; Lichtenštejnové; Karel I. z Lichtenštejna; Karel Eusebius z Lichtenštejna; musica; Zangius

Klíčová slova anglicky

early modern age; nobility; music; Liechtenstein Princely Court; Charles I of Liechtenstein; Charles Eusebius of Liechtenstein; court band; Zangius

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2019 08:27, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Das sog. Politische Testament, das Karl Eusebius Fürst von Liechtenstein zu einem nicht näher bekannten Zeitpunkt um das Jahr 1680 für seinen Sohn und Erben verfasste, enthält unter anderem eine grundlegende und detaillierte, der Musik am Fürstenhofe gewidmete Passage.1 Die Musik figuriert hier nicht allein nur als eines der Elemente höfischer Repräsentation. Dieser Schlüsselaspekt trifft im Text der Instruktion auf die gelehrte Sicht auf die mit dem Unterhalt eines Musikensembles und mit dem Einsatz und dem Charakter der einzelnen Instrumente verbundenen Probleme. Im Mittelpunkt dieser Studie soll jedoch vor allem die Stellung der Musikensemble und der Musiker innerhalb der Struktur des aristokratischen Hofes stehen, also eine den engen Fachbegriff sprengende Frage, die darüber hinaus mit überraschenden und bislang eher nur erahnten – den Rahmen der höfischen Repräsentation übersteigenden– Wirkungen verbunden ist. Im Rahmen dieser soziologischen Herangehensweise lassen wir Fragen individueller Vorlieben in der Musik, der eigentlichen musikalischen Aktivitäten der Aristokratie und schließlich auch des eigentlichen Musikbetriebes an den einzelnen Höfen etwas außer Acht.

Česky

Takzvaný Politický testament, který někdy kolem roku 1680 sepsal Karel Eusebius kníže z Lichtenštejna pro svého syna a dědice, obsahuje mimo jiné i zásadní, podrobnou pasáž věnovanou hudbě na knížecím dvoře. Hudba zde nefiguruje jen jako jeden z elementů dvorské reprezentace. Tento klíčový aspekt se v textu instrukce setkává s poučeným náhledem na problémy s provozem hudebního souboru i s využitím a charakterem jednotlivých nástrojů. Tématem této studie je však především postavení hudebních souborů a hudebníků v rámci struktury aristokratického dvora, tedy otázka vybočující z úzce oborového pojetí, navíc s poměrně překvapivými a dosud spíše jen tušenými přesahy mimo rámec dvorské reprezentace. V rámci tohoto sociologizujícího přístupu ponechávám poněkud stranou otázky individuální záliby v hudbě, vlastních hudebních aktivit aristokracie a konečně i samotného hudebního provozu na jednotlivých dvorech.

Návaznosti

MUNI/A/0907/2017, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty