k 2018

Dialog za nepřátelskými řadami

PILCH, Pavel

Základní údaje

Originální název

Dialog za nepřátelskými řadami

Název anglicky

Dialogue Behind Enemy Lines

Autoři

PILCH, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Slovanský literární svět : kontexty a konfrontace IV, 6. 11. 2018, Brno, Czech republic, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00105680

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Partyzáni; komiks; Jugoslávie; ideologie; propaganda

Klíčová slova anglicky

Partisans; comics; Yugoslavia; ideology; propaganda
Změněno: 7. 3. 2019 10:43, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá propagandistickou funkcí jugoslávských partyzánských komiksů, konkrétně způsobem, jakým je čtenáři předáváno ideové poselství těchto děl. Partyzánský komiks jako autochtonní žánr jugoslávské komiksové produkce byl od svého vzniku vystavěn právě na předpokladu „péče a ochrany dědictví národněosvobozeneckého boje“, jehož hlavní hnací silou byla komunistická ideologie. Vycházíme z polyfunkčnosti zmíněného subžánru vojenského komiksu, v níž se kromě dosti oslabené funkce estetické silně projevuje umně skrytá persvazivní funkce prodchnutá silným ideologickým nábojem. Za viditelnou clonou dobrodružného příběhu se často skrývá ideologické poselství korelující s ideologií vládnoucích jugoslávských elit. To je dětskému čtenáři předáváno jak explicitně (nejčastěji formou předmluvy, doslovu, případně řečí vypravěče) tak implicitně prostřednictvím dialogů postav. Kombinace těchto faktorů tak vytváří nenásilný, leč často sugestivní dialog mezi ideologickou funkcí komiksu a čtenářem, již dnes odhalujeme snáze také proto, že její působení již není aktuální. Analýza takového prvku partyzánského komiksu je nutná k lepšímu pochopení tohoto fenoménu.

Anglicky

This article deals with a propagandist function of Yugoslav partisan comics, more precisely the means of passing the ideological message of these works to the reader. Partisan comics as an autochthonous genre of Yugoslav comics production was build on the very assumption of “care and protection of national liberation struggle heritage”, whose main driving power was communist ideology. This is based on the polyfunctional character of the mentioned sub-genre of military comics in that - except of quite weakened esthetical function – a well-hidden persuasive function with strong ideological drive steams out. There is often an ideological message correlating with the ruling Yugoslav elite ideology behind the visible shield of adventurous story. This is handed out to a child reader both explicitly (most often via foreword, afterword, or by narrator´s speech) and implicitly via character dialogues. Combination of these factors then creates unforced, but suggestive dialogue between ideological function of comics and reader, that is more evident nowadays because its impact is not in place anymore. Analysis of such element of partisan comics is needed for a better understanding of this phenomenon.

Návaznosti

MUNI/B/1064/2017, interní kód MU
Název: Slovanský literární svět: kontexty a konfrontace IV
Investor: Masarykova univerzita, Slovanský literární svět: kontexty a konfrontace IV, DO R. 2020_Kategorie B - Specifický výzkum - Studentské vědecké konference